Cellavision
Åtta frågor: vd Zlatko Rihter
Du är nytillträdd vd sen 1 februari. Vilka intryck av bolaget har du?
– Cellavision är ett välskött bolag som har levererat bra resultat under en längre tid. Produkten har en unik position inom sin nisch, digital bildanalys. Affärsmodellen är effektiv, då vi jobbar via distributörer, vilket gör att vi snabbt och kostnadseffektivt kan nå ut globalt med våra produkter.
Vad ska du förändra eller göra bättre?
– Det är lite tidigt att säga. Generellt handlar det en hel del om att växla upp och bredda Cellavisions affär på lite längre sikt. På kort sikt har vi en kärnaffär som ska utvecklas. I Västeuropa och USA är vi väl positionerade och verksamheten utvecklas väl. I Asien, främst Kina, men även Japan, har vi en hel del kvar att göra.
Vilka risker ser du?
– Sjukvården är en ganska konservativ bransch och risken är att vi inte lyckas övertyga våra kunder i tillräckligt stor utsträckning. Men produkten ersätter manuell mikroskopering, vilket innebär en besparing, men även förbättrad effektivitet och kvalitet. Vi har ett starkare case i USA och Västeuropa, då vi ersätter dyr personal med vår utrustning. I Kina är det mer ett kvalitetscase, eftersom personal inte är så dyr där.
Hur utvecklas marknaden?
– Det finns ungefär 15 000 större laboratorier i dag som är vår primära målgrupp. Vi har sålt till cirka 2 000 av dessa, motsvarande en penetrationsgrad på cirka 13 procent. När vi väl kommer in med vår produkt så är det ingen som vill byta tillbaka till manuell hantering.
Har ni några produkter för mindre laboratorier?
– Det finns över 100 000 mindre och medelstora laboratorier som i dag har svårt att motivera ett inköp av våra befintliga produkter. Förra året förvärvade vi teknologi vilken tillsammans med vårt kunnande inom digital bildbehandling håller på att utvecklas till en produkt som ska täcka denna marknad.
Hur ser utbytesmarknaden ut?
– Cellavision började penetrera marknaden för cirka tio år sedan, som ungefär är lika med livslängden på våra system. Utbytesmarknaden kommer därför att komma igång nu, med successivt stigande volymer. Av naturliga skäl lite lägre volymer initialt.
Vilka konkurrenter har ni?
– Det finns ingen konkurrent i dag som har en likvärdig produkt. Det finns ett antal mindre konkurrenter, till exempel EasyCell, som sedan länge är kommersialiserade. Dessutom finns det produkter som fortfarande är i forskningsstadiet, till exempel Bloodhound, som Roche förvärvade 2013, som skulle kunna bli en konkurrent.
Omsättningen växer snabbare än kostnaderna. Hur ska man se på lönsamheten framöver?
– Det som är spännande med oss är vår avskalade affärsmodell. Den påminner en del om Axis, faktiskt. Cellavision är ett litet bolag som har outsourcat all produktion. Nästan all försäljning sker via fyra olika distributörer som täcker över 90 procent av marknaden. Vi är lättfotade.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.