Danske ser stora problem för svenska företag – ”en perfekt storm”

Anders Gullesjö, ansvarig för företagsmarknaden hos Danske Bank, ser stora problem för svenska företag i takt med att lagren är rekordlåga och priserna på råvaror samt transporter fortsätter att öka.
Mörka moln för svenska företagf
Foto: Johan Nilsson / TT

Danske Banks Anders Gullesjö ser flera utmaningar för svenska företag just nu. Till stor del handlar det om sinande lager, där utmaningarna med komponentbristen inte har löst sig så snabbt som marknaden trodde inledningsvis.

“Nu ser vi 2022 innan det är bättre. Under tredje kvartalet har lagren tömts eftersom man trots allt har haft en positiv efterfrågan och har beställningar. Men nu blir det allt svårare att leverera, det skapar stora inkomstbortfall. Så man står med fasta kostnaderna och personalkostnader men har svårt att leverera och få intäkter. Dessutom har vi skyhöga el- och drivmedelskostnader och även den situationen kommer kvarstå under en lång period. Det är något av en perfekt storm”, säger Anders Gullesjö till Affärsvärlden.

Detta innebär också att företagens kostnader för produktion och leverans dragit iväg ordentligt och att marginalerna äts upp. De företag som inte kan ta ut kostnaderna i kundledet har därför rejäla problem.

Dessutom ser Anders Gullesjö problem med att få företag valutasäkrar sina affärer.

“När dollarn, som nu, ligger på en hög nivå leder detta till att man många gånger är fast i mycket ofördelaktiga avtal. Och prognosen från våra valutaanlytiker är att dollarn fortsätter stärkas – särskilt under december”, säger han.

Vinnare och förlorare

De svenska företag som drabbas extra hårt av dessa problem blir de som är beroende av importerade varor och komponenter. Dessutom kan de företag som redan sålt sina produkter till fast pris se sina marginaler ätas upp av valutaeffekter och ökade fraktkostnader.

Samtidigt finns det vinnare i den nuvarande situationen, säger Gullesjö. Bland annat menar han att företag som sysslar med service, reparation eller begagnatmarknaden får en fördel.

“De som kan leverera och som tar betalt i dollar är självklart vinnare. Likaså de som kan föra över kostnaderna till kund. Förlorare är de som dels får svårt att leverera och dels ser pressade marginaler. Efter pandemin är många sargade. Vintern 2021-22 blir en bister vinter. Men mycket kommer lösa sig”, säger han.

Efter den bistra vintern finns det flera ljuspunkter som kan leda till förbättring, menar han. Produktion, tillgång och efterfrågan går tillbaka till normala nivåer ju mer vaccineringen fortskrider samtidigt som fler väljer att valutasäkra sina affärer och fraktkostnaderna väntas stabiliseras. Dessutom kan energi- och drivmedelskostnaderna komma att förbättras efter den bistra vintern.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.