Digital sjukvårdsvinnare
Lundabolaget Cellavision har fått rejäl fart på sin försäljning samtidigt som rörelsemarginalen har stigit kraftigt. Receptet är en hög och stabil bruttomarginal över 60 procent kombinerat med en kostnadsmassa som till och med har sjunkit. Det senaste året har rörelseresultatet därför lyft från 10 till 45 miljoner på rullande tolvmånadersbasis, motsvarande en rörelsemarginal på 22 procent. Det är extra imponerande givet att omsättningstillväxten blev hela 50 procent på årsbasis under andra kvartalet.
Övergången till digital mikroskopering är ledstjärnan i Cellavision som serieentreprenören Christer Fåhreus grundade 1994. Han är fortfarande den näst största ägaren efter Industrifonden. I nuläget är stora laboratorier målgruppen, en marknad som bolaget uppskattar är värd 1 miljard kronor årligen. Cellavision har penetrerat ungefär en femtedel av denna marknad och uppskattar att de står för cirka 95 procent av alla digitala bildanalysinstrument som har installerats på marknaden.
Cellavisions produkter används i analysprocessen av blod (hematologi). Varje år genomförs ungefär 1,3 miljarder blodanalyser i så kallade cellräknare, varav ungefär 15 procent kräver fördjupad analys. Om blodprovet visar tecken på sjukdom hamnar provet i ett mikroskop där enskilda celler studeras. I allt större utsträckning sker det i Cellavisons analysinstrument som används av cirka 2 000 laboratorier i över 50 länder. För sjukvården innebär övergången till digital mikroskopering att kostnader sänks, kvaliteten höjs liksom möjligheten att analysera prover på distans.
Laboratorier investerar vanligen i Cellavisions produkter i samband med att de ersätter övrig analysutrustning, däribland cellräknare som säljs av andra företag. Investeringscyklerna är typiskt sett cirka 7–10 år och vid upphandling krävs produkter för hela analyslinan. Därför säljer Cellavision via de fyra främsta distributörerna inom hematologisegmentet: Sysmex, Siemens, Abbott och Beckman. I Skandinavien, Kanada och Japan säljer Cellavision direkt till slutkund.
I år ser det ut att bli första året där bolaget når sina finansiella mål, med en rörelsemarginal överstigande 15 procent samt en genomsnittlig omsättningstillväxt på 15 procent. Med en stor del av försäljningen via distributörer har bolaget en god kostnadskontroll. Det innebär också att rörelsemarginalen parkerar över 20 procent redan i år och troligen rör sig upp mot 25 procent redan nästa år.
Koncernen breddar nu produktsegmentet genom förvärv av en plattform för att kunna nå mindre och medelstora laboratorier, och därmed en ännu större målmarknad. Det dröjer dock ett par år innan den produkten är färdigutvecklad.
På risksidan finns politiska beslut och vårdbudgetar som i perioder kan medföra att vissa kunder är mer försiktigt inställda till kapitalinvesteringar. Likaså att vd sedan 1998, Yvonne Mårtensson, lämnar bolaget vid årsskiftet. Bolaget letar en efterträdare. Kanske blir det en offensiv vd som med en stark balansräkning och kassaflöde i ryggen kan öppna plånboken ganska betydligt.
Cellavision rider på långsiktiga tillväxttrender och har dessutom en stor lönsamhetspotential. På våra prognoser för 2014 och 2015 handlas aktien till ev/ebit 12 respektive 10. Det är ungefär hälften av jämförelsebolag som exempelvis Raysearch, och även betydligt under Vitrolife. När aktiemarknaden upptäckte Vitrolife gick aktieresan fort. Det är inte omöjligt att Cellavision följer den berömda kursutvecklingen likt hockeyklubban och blir nästa kursraket inom medicintekniksektorn. Köp med riktkurs 38 kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.