Dressmarts grundare börjar på nytt

Entreprenörerna bakom Dressmart, Mathias Plank och Marcus Larsson, har lämnat Dressmart, ett av Sveriges största och första e-handelsfiaskon, bakom sig. Med bolaget i ny ägo hos klädföretaget New Wave ska de nu bygga en ledande portal för mobilt internet åt norska Schibsted.

Allt var riggat för succé; affärsidén var att sälja kläder på nätet, bolaget blev snabbt känt som ett av de svenska e-handelsföretagens flaggskepp, internationell expansion stod för dörren och riskkapitalkungen Kjell Spångberg och Sjätte AP:fonden skulle betala kalaset. Istället blev det en av de första internetskrällarna. Försäljningen lät vänta på sig, pengarna tog slut och i somras såg konkursen ut att vara ett faktum innan det i dagarna stod klart att bolaget hamnar i ny ägo hos klädföretaget New Wave. Under tiden har entreprenörerna bakom Dressmart, Mathias Plank och Marcus Larsson, inlett ett samarbete med norska mediegiganten Schibsted där de ska bygga upp företagets satsning på trådlös kommunikation.

Under varumärket ”Inpoc” – en förkortning av ”in pocket” – ska nu en mobil internetportal byggas upp. Dessutom tävlar bolaget, genom ett konsortium med Orange, Bredbandsbolaget och Skanska, om en 3G-licens i Sverige och Norge. Någon flytt till Norge är det dock inte tal om.

”Vi är 25 personer i Norge nu och ambitionen är att rekrytera upp till samma storlek i Sverige. Namnet på portalen kommer att vara detsamma i både Sverige och Norge men innehållet kommer att skilja sig åt, därför måste vi ha lokala krafter på plats på båda sidor av kölen”, säger Mathias Plank.

Efter ett sånt praktfiasko som Dressmart kunde man annars tro att ni skulle vara lite stukade och ligga lågt ett tag? ”Det var inget fiasko. Vi är stolta över mycket av det vi åstadkom, men vi fick samma problem med finansieringen som så många andra internetföretag har nu. Det är som en bil – när bensinen tar slut kan man inte köra längre.”

Ni går från klarhet till klarhet; en del säger att mobilt internet idag är vad e-handeln var för två år sedan, d v s en dagslända som lovar mycket men dör fort? ”Den likhet som finns är uppfattningen om att alla bolag som får ’den välsignande stämpeln’ kommer att bli succéer. Sanningen är att det inte finns några givna succéer. Det kommer att finnas bra och dåliga bolag inom alla segment och det kommer att ta ett tag innan man vet vilka som fungerar. Vi har alla förutsättningar att lyckas; Schibsted är ett befintligt, starkt varumärke med bra distributionsmöjligheter och en stark position på printsidan. Det ger oss ett överläge gentemot andra portaler som nu byggs från scratch.”

Vilka ser ni som huvudsakliga konkurrenter på portalsidan? ”Det är svårt att säga i nuläget. Just nu är det en överetablering av portaler på gång och alla operatörer ska bygga upp egna satsningar, det kan mycket väl bli så att vi ingår olika typer av samarbeten och kanske blir innehålls-leverantör åt någon annan.”

Det sägs att en av förutsättningarna för ett bra entreprenörsklimat är att det är tillåtet att misslyckas. Ni har ju faktiskt gjort det, hur har ni bemötts?

”Vi har blivit väldigt bra mottagna, de flesta verkar ha en nyanserad bild av det som har hänt och även insikt om att det inte bara är vi som fick det svårt. Vartenda internetbolag som finns idag har en svår tid framför sig. Men just i det läget är erfarenheterna från Dressmart faktiskt en tillgång mer än en belastning.”

OK, säg tre misstag ni inte tänker göra om då. ”De misstag vi har gjort är gemensamma för hela internetbranschen. Vi drog på oss för stora kostnader initialt vilket gjorde att vi blev beroende av riskkapital – vilket också blev vårt fall. Vi fokuserade inte på lönsamhet från dag ett – det tänker vi göra nu. Och vi gick ut rätt mycket i media; det var nödvändigt då eftersom vi var beroende av att snabbt bli kända. Nu behöver vi inte det, nu har vi ett starkt varumärke att luta oss mot och nu får får produkten leva på egna meriter.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.