E-underhållning blir nästa fluga
På börsen finns redan en flora med bolag som sysslar med e-underhållning av olika slag. Se nedan. Och fler lär det bli. Ett tecken på att området är hett är att underhållningsindustrins ledande titel, Variety, nu startar e-Variety om just digital underhållning. Här hemma finns också fler tecken på att e-underhållning växer till sig.
Christer Sturmark, en av grundarna till internetkonsulten Cell, har sålt av och startat Fame Studios. Sturmark tror att konsulttjänster inom digital underhållning blir nästa område med stor efterfrågan och hype. Sturmark träffade mitt i prick när det gäller internetkonsulthypen som höjde Cell, Framfab och Icon till skyarna.
Även inom Bonniers nya affärsområde Bonnier Net har man identifierat e-underhållning som det stora tillväxtområdet. VD Björn Larsson vill bygga ett bonnierskt bredbands-Hollywood. Parollen är: Ju bredare band, desto tommare skramlar dem utan innehåll. Det är just underhållning som ska motivera priset för hushållens bredbandsabonnemang. Bonnierägda TV4 har värderats upp på börsen mycket tack vare dotterbolaget TV4 Interaktiv. Men Jan Stenbeck ligger bäst till som vanligt. Han har telefoni, internet, mobiltelefoni och nu digitaliserar han sin tv-distribution. Sedan en tid tillbaka har han skapat Nordic Artist som blivit Nordens ledande konsert- och evenemangsarrangör. Komikern och reklamfilmsmakaren Felix Herngren har nyligen startat produktionsbolaget Hello tillsammans med SVT:s förre webbchef Olle Myrberg. Hello ska producera interaktiv digital-tv. Riskkapitalbolaget Entrappa investerar pengar. TV-produktionsbolaget Jarowski har ett samarbete med Ericsson om ett nytt TV-format för underhållning som ska fungera i mobiltelefonen, på tv, internet och digital-tv. Ute i världen finns många tecken på att e-underhållning blir hetare. Ett sånt är fusionen mellan AOL och Time Warner som i sin tur vill köpa det europeiska musikbolaget EMI. Får Time Warner inte köpa EMI av konkurrensskäl så är den spanska teleoperatören Telefonica intresserat. Telefonica har redan köpt Europas vassaste tv-produktionsbolag Endemol.
Även trådlös underhållning väntas bli hett. I alla fall Om vi får en liknande utveckling som det japanska mobila internet i-mode har med 10 miljoner användare. Det är mest underhållning användarna vill ha. Det finns 1000 i-modebaserade tjänster som levereras av 600 företag till nätägaren Docomo.
Digital underhållning på börsen
TV4 – TV4 Interaktiv
MTG – portalen Everyday, produktionsbolag, digital-tv-distribution MTV – TV-produktion, andra kanaler via dotterbolaget MTV Spider
Vision Park – elektronisk underhållning i fler kanaler
Digital Vision – underleverantör till digitala producenter
Boss Media – online casinos med mera
MNW – musikbolag med onlinedistribution
Digital Illusions – interaktiv underhållning, tv-spel
Entrappa – webbproduktion, digital-tv-produktion
Music Bay – marknadsföring och distribution av musik och video på internet
Kamera Interactive – agent av och producent för innehåll till webb- och digitaltv
Massive Entertainment – interaktiv underhållning för pc och mobiltelefoner
03 Games – interaktiv underhållning för dataspel och internet
Mats Paulsen
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.