”En sån chans fårman inte missa”

APRICOT AB

Entreprenör: Niklas Palm-Jensen

Verksamhet: Vinimportör

Startår: 2005

Omsättning (uppsk 2005): 100 mkr

Resultat (uppsk 2005): "Jag har svårt att uppskatta det än så länge"

Antal anställda: "4-5 personer under den här uppstartsperioden"

Ägarstruktur: Niklas Palm-Jensen 100 procent

Tänk tanken att du befinner dig i ett brytningsskede i karriären, att du sagt upp dig och nästan skrivit på pappren om en ny anställning – när du plötsligt får en förfrågan som gör det möjligt att i stället starta eget och komma upp i en omsättning på runt 100 mkr redan första året.

NIKLAS PALM-JENSEN

– Jag förstod på en gång att det var en unik chans, det gick helt enkelt inte att säga nej, säger Niklas Palm-Jensen, nybliven företagare och vinimportör efter åtta år som direktör på Vin & Sprit.

– Jag hade väl dessutom någonstans känt att det var läge att byta liv. De sista åren hade varit tuffa. När värdinnorna på SAS vet vad du heter i förnamn och din ettåring tror att din säng är hennes, då går det en gräns för vad man klarar.

Det konkreta förslag som kom att sätta entreprenörsbollen i rullning var när en av hans mångåriga affärskontakter, det ungerska vinhuset Balatonbóglar, en dag gav uttryck för att var det så att han ville starta eget så var de intresserade av att låta honom representera dem. Balatonbóglar står bakom etiketten Chapel Hill vars produkter kostar mellan 50-55 kronor, hör till Systembolagets bästsäljare och varje år säljs för runt 100 mkr.

– Jag härstammar från en släkt av egna företagare och har väl mellan varven funderat på att starta eget men jag trodde inte att det skulle vara möjligt att göra det helt på egen hand. Fast jag hade ju aldrig heller trott att jag skulle få ett sånt här tillfälle.

För bara några månader sedan, strax före nyår, bildade han sitt bolag Apricot AB, och häromveckan skedde de första leveranserna – än så länge helt utan extern finansiering.

– Aktiekapitalet har jag lagt in själv. Sedan har jag lyckats hitta vänliga leverantörer och få så pass bra betalningsvillkor att jag ska klara likviditeten.

Hur snabbt företaget sedan kan växa är, säger han, svårt att säga. Målet att få en så komplett produktportfölj så snart som möjligt kan nås på olika sätt.

– Ett är att ta över andra existerande sortiment, t ex i ett läge där en producent beslutat sig för att byta importör. Men det är en svår och oförutsägbar process eftersom branschen är ganska emotionell – det handlar ofta om familjeföretag som gått i arv, om långa relationer. Alternativet är att välja ut duktiga producenter och försöka få in dem på Systemet. Hur de två spåren går styr tillväxten.

Den svenska vinbranschen har de senaste åren formligen exploderat av mindre vinimportörer, men svårigheterna att komma in i Systemets sortiment är stora. Att ta över produkter med en redan existerande vinmarknad är därmed en genväg som tillåter Niklas Palm-Jensen att nu koncentrera sig på att bygga upp varumärket.

– Jag har tidigare jobbat med snabbrörliga konsumentprodukter, t. ex. inom livsmedel och andra dagligvaror, bland annat som konsult och marknadsanalytiker åt Nestlé vilket jag tror kan vara en styrka.

– Många som befinner sig i den här branschen gör det för att de gillar vin snarare än de gillar affärer. Och en god kunskap om vin är absolut en förutsättning, annars är det svårt att bli respekterad fullt ut av t. ex. vinproducenter, men om man dessutom kan affärer borde det därmed finnas goda chanser att tjäna pengar. De flesta vinproducenter ser ju inte precis sina viner som en snabbrörlig konsumentvara.

Framtiden för branschen är på flera sätt osäker. Frågorna kring Systemets monopol är många, liksom hur alkoholförsäljning ska bedrivas bortom det. Parallellt står de många aktörerna på leverantörssidan inför en konsolidering.

– Det är mycket som hänger i luften. Det enda man kan göra tills man får svaren är att bygga en organisation som klarar alla scenarion. Mitt mål är att inte ha mer än en handfull medarbetare på lönelistan och sedan lösa resten med att hitta många och bra samarbetspartners. Flexibilitet känns som det allra viktigaste just nu.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco