Essity ökar rejält i colombianska Familia i storaffär

Hygien- och hälsobolaget Essity förvärvar ytterligare cirka 44 % i colombianska hygienbolaget Productos Familia och kommer efteråt ha en ägarandel på minst 94%. Det framgår av ett pressmeddelande.
Essitys VD Magnus Groth. F
Essitys VD Magnus Groth. Foto: Essity
Essity har varit ägare i Familia sedan 1985 och äger för närvarande 50% av bolaget.

Prislappen i affären är cirka 13 miljarder kronor för 100% av bolaget på skuldfri basis. Förvärvet kommer att vara helt lånefinansierat och Essity har bindande kreditlöften.

”Familia är ett innovativt och konsumentorienterat bolag. Vår starka relation går mer än trettio år tillbaka i tiden. Med det här förvärvet bygger vi en starkare plattform i Latinamerika för att öka tillväxt, lönsamhet och effektivitet samt accelerera den digitala transformationen”, säger Essity-chefen Magnus Groth.

Familia hade under 2020 en omsättning på 6,95 miljarder kronor med ett justerat ebita-resultat på 1,17 miljarder, motsvarande en justerad ebit-marginal om 16,8%. Den organiska försäljningstillväxten under året var 2,8%.

Essity räknar med att förvärvet bidrar positivt till koncernens vinst per aktie från 2021.

Transaktionen är föremål för sedvanliga godkännanden av konkurrensmyndigheter och väntas slutföras under andra halvåret.