Få tekniska nyheter i Volvo Cars nya XC60

Volvos nya XC60 har blivit bättre på att styra undan om faror dyker upp eller föraren nickar till. Annars är det ont om tekniska nyheter.
Få tekniska nyheter i Volvo Cars nya XC60 - xc60-700-9-160307_binary_6830460.jpg

XC60 står i dag för omkring 30 procent av Volvos Cars globala försäljning och utgör därmed en mycket viktig del i sortimentet. När den uppdaterade varianten avtäcktes på bilmässan i Genève i tisdags förra veckan var intresset också stort.

De tekniska nyheterna är dock inte så många.

Volvos semiautonoma system för självkörning kallat Pilot assist finns redan som standard i storebror XC90. I den nya XC60 finns systemet endast som tillval.

Bromssystemet City safety var standard redan på den första XC60 som presenterades i början av 2008. Bilen bromsar automatiskt in om ett hinder dyker upp på vägen, till exempel ett fordon, en fotgängare eller ett större djur. Den uppdaterade varianten kommer nu även att försöka styra undan bilen för att undvika en kollision.

Nyheten går igen i fler säkerhetssystem.

Det befintliga systemet Blind spot information, Blis, har tidigare bara varnat för när ett annat fordon befinner sig i döda vinkeln. Nu kommer bilen även att automatiskt försöka styra undan om föraren byter fil utan att ha uppmärksammat ett snett bakomvarande fordon.

LÄS MER: Volvo Cars mot nytt rekordVolvo säljer bilar som aldrig förr. Vinsten för årets tre första kvartal ligger redan omkring en miljard kronor högre än under hela fjolåret, skriver biltillverkaren i ett pressmeddelande.

Nyheten Oncoming lane mitigation styr på liknande vis automatiskt tillbaka till rätt sida mittlinjen om föraren hamnar på fel sida och en mötande bil dyker upp. Systemet aktiveras i hastigheter mellan 60 och 140 kilometer per timme.

På motorfronten är det mest fossila bränslen i form av bensin och diesel som gäller. Respektive bränsleslag har två motormodeller vardera. En laddhybrid finns också, kallad T8 Twin engine. Det är samma som i storebrodern XC90. Den innehåller både en bensinmotor och en elmotor vilka tillsammans ger 407 hästkrafter. Räckvidden på ren eldrift uppges vara 45 kilometer enligt Volvos tekniska specifikationer. En ren elbil väntas först om ett par år.

Martin Sköld, fordonsanalytiker och docent vid Handelshögskolan i Stockholm, påpekar att XC60 är en volymbil för Volvo och att det är viktigt för biltillverkaren att låta den fortsätta vara det.

– Jag tror främst man köper den för att den passar i storlek och stil. Sedan står sig Volvo väl vad gäller teknik och säkerhet, säger han.

Hur viktigt är exempelvis eldrift för kunderna i dag?

– I och med att förra modellen har sålt så väl som den har gjort utan eldrift är det bevis för att kunderna uppskattar den. Vill man ha hybriddrift finns det som alternativ. Ett rent elalternativ kan man nog vänta sig först om några år, säger han.

Den nya XC60 blir betydligt dyrare än sin föregångare. Instegsmodellen börjar i Sverige på 422 900 kronor vilket är 48 000 kronor mer än den utgående föregångaren, enligt SvD. Laddhybriden kommer att kosta 637 000 kronor. Volvo Cars har inte varit tillgängligt för en kommentar.

 

TEXT: Johan Kristensson

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets