Förlusterna ska rädda Icon

Icon Medialab vill stärka kassan genom en komplicerad bolagstranskation. Verksamheten flyttas över till ett nytt bolag medan reaförluster på 2,5 miljarder kronor blir kvar i det gamla Icon. Tanken är att detta bolag ska attrahera en köpare som vill använda förlusterna för att minska sin egen skatt. Icon vill genomföra hela affären innan nyår men kommenterar hur mycket pengar som bolaget kan få in.

Icon Medialab vill genomföra en mycket ovanlig bolagstransaktion i börssammanhang för att få in pengar till bolaget. Kortfattat så flyttas verksamheten och aktieägarna över till ett nytt bolag som ska noteras på Stockholmsbörsen. För aktieägarna innebär transaktionen ingen förändring i ägande.

Det är försäljningen av Icons dotterbolag till det nya moderbolaget som är det intressanta i transaktionen. Icon beräknar att bolaget får en reaförlust på 2,5 miljarder kronor när dotterbolagen säljs. Det är skillnaden mellan dagens bokförda värde och det försäljningspris som blir aktuellt.

Det gamla Icon-bolaget som endast innehåller reaförlusten efter affären ska därefter säljas till en köpare som kan kvitta förlusterna mot egna vinster.

”Vi för förhandlingar just nu med ett antal parter. Vi bedömer att vi kan göra den här affären annars hade vi inte lagt ner den kraft vi gör”, säger Jesper Jos Olsson som sitter i Icons styrelse och är den enda av de fyra grundarna som arbetar kvar nära bolaget.

Vad Icon kan få för pris på reaförlusten är oklart. Bolaget bedömer att förlusterna är värda 700 Mkr för en köpare som har vinster på 2,5 miljarder.

Enligt Jesper Jos Olsson är målet att transaktionen ska vara helt genomförd innan årsskiftet. Det är också då Icons nuvarande kassa börjar sina om den tidigare förlusttakten håller i sig.

”Det här är det bästa sättet för oss att resa pengar idag. Det blir ingen utspädning för aktieägarna. Ett alternativ är att göra en emission men det här är betydligt mer attraktivt.”

Enligt Jesper Jos Olsson ser Icon inga problem att genomföra affären med nuvarande lagstiftning trots omfattningen på transaktionen. Icon har dotterbolag i 19 länder inräknat den delägda verksamheten i Asien.

”Det här är inget unikt. Det som är unikt med den här transaktionen är att vi är ett publikt bolag och att vi gör ett skifte av det noterade bolaget. Men den här typen av transaktioner sker hela tiden”, säger han.

Upplägget kräver godkännande av 90 procent av aktieägarna på en extra bolagsstämma. Det nya Icon-bolaget ska därefter lämna ett offentligt bud till Icons aktieägarna.

”Riskerna är att vi ett, inte hittar en köpare, två, att vi inte får aktieägarna med oss”, säger Jesper Jos Olsson.

”Styrelsen har ställt sig positiv. Det finns ingen anledning för aktieägarna att tacka nej, vi skapar egentligen en spegel av bolaget men med en betydligt bättre balansräkning.”

Icon kommenterar inte vem som är rådgivare till bolaget i affären. Jesper Jos Olsson säger dock att det inte är Credit Suisse First Boston som efter Icons niomånadersrapport köpt en aktiepost på 10 procent i bolaget vilket är förklaringen till den senaste veckans kraftiga uppgång för Icon-aktien.

Under våren tog Icon fram ett finansieringsavtal med Credit Suisse som dock drogs tillbaks i sista stund.

Icon-aktien steg ytterligare på beskedet och handlades som högst till 10 kronor på torsdagsförmiddagen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF