Full fart för Ikea i Ryssland
Idag onsdag slår Ikea upp portarna till sin andra etablering i Ryssland, ett nytt varuhus i utkanten av södra Moskva. Kostnaderna för bygget uppgår till nästan en halv miljard, men redan första året hoppas man nå en omsättning på en miljard kronor.
”Det är vad det första varuhuset omsätter och vi hoppas komma upp i samma volym”, säger Peter Pärtma, som är ansvarig för det nya varuhuset.
Facit efter koncernens första inbrytning i Ryssland talar för att det kan lyckas. Det första varuhuset öppnades i mars år 2000, i Chimki norr om Moskva, och Ikeakonceptet blev snabbt en veritabel succé.
”Framgången och genomslaget blev mycket större än vi någonsin kunnat tro. Under första året hade vi fem miljoner besökare vilket är den högsta noteringen för ett Ikeavaruhus i hela världen”, säger Peter Pärtma.
”Ikeakonceptet passar Moskvaborna alldeles utmärkt, ska de köpa något nytt kommer de till oss. En av förklaringarna är naturligtvis att vi är det i särklass billigaste alternativet om man ska köpa möbler. Ett annat är att vi kommer med något alldeles eget, nytt, fräscht och idérikt. I Ryssland har man inte tidigare haft det här kompletta inredningskonceptet där allt finns på samma ställe och dessutom i en kreativ inredningsmiljö”, säger han.
Medan stora delar av Europa och USA befinner sig i en konjunktursvacka, talar dock även omvärlden till Ikeas fördel i Ryssland.
”Här har vi ingen lågkonjunktur alls. Vi gick på vår stora smäll 1998 och håller fortfarande på att repa oss från den, så vi är i fullt uppsving faktiskt. Ekonomin växer med 4-5 procent i år, och arbetslösheten och inflationen går ner. Allt går åt rätt håll.”
Ambitionerna för Ikea i Ryssland är högt ställda och redan om ett år är det dags att inviga nästa etablering. Då öppnar koncernen ett helt köpcentrum, enligt amerikansk ”shopping mall”-förlaga, där Ikea står som hyresvärd. Bygget är redan igång och beräknas kosta drygt 1,5 miljarder. Därefter står ett tredje varuhus, och tillika ett pilotprojekt inom Ikeakoncernen, på tur. Då är det premiär för ett modernt och superdesignat varuhus mitt inne i City.
”Ikeavaruhusen har traditionellt sett alltid legat utanför stadskärnan, men i Moskva räcker inte det eftersom alla inte har råd med bil och därmed kan förflytta sig. Vi insåg att vi skulle ha en affär i stadskärnan och har hittat en tomt invid en tunnelbanenedgång på paradgatan Kutozov. Att varuhuset ligger inne i en stad ställer andra krav på utformningen, det kommer att se lite mer stadsmässigt ut.”
Rysslandsetableringarna har flera gånger sagts vara Ingvar Kamprads högsta personliga dröm och enligt Peter Pärtma följer grundaren utvecklingen nogsamt. ”Jag tror att det var en av hans livs största milstolpar när vi öppnade första butiken i Ryssland, och han är väldigt intresserad av hur det går.”
Kamprad själv kommer dock inte att närvara vid själva invigningen. Istället representeras ägarfamiljen av hans fru Margaretha Kamprad, syster till koncernens ordförande Hans-Göran Stennert som även han, tillsammans med koncernchefen Anders Dahlvig, är på plats för att klippa banden. Men den allra första besökaren i det nya varuhuset är en katt.
”Det är tradition i Ryssland att när man flyttar in i ett nytt hem släpper man först av allt in en katt för att det ska bringa tur, lycka och hemtrevnad. Vi satte ut en annons i tidningen och fick 2 000 svar varav vi valde att titta närmare på 90. Sedan gick tre stycken till final och fick ”provgå” innan vi bestämde oss för en. Hon heter Tioma”, säger Peter Pärtma.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.