Fullbokat

Resandet brukar spegla konjunkturen. Fortfarande säljer affärsresor som smör men kapacitetsbristen börjar skapa problem.

Resenärer som i veckan besöker Stockholm måste vara utrustade med en rejäl portion tålamod. Den pågående MTV-galan med kända artister som Madonna och U2 medför att det inte går att uppbringa ett enda ledigt hotellrum. Affärsresenärer som envisas med att besöka huvudstaden får finna sig i att bli inkvarterade i Uppsala eller Västerås. Bristen på hotellrum har blivit ett problem i Stockholm men även i Göteborg. Båda städerna noterade i fjol 90-procents beläggning under 95 respektive 32 dagar.

Glädjande för hotellen, kan tyckas, men bland de flesta aktörer är känslorna blandade. Ett fortsatt underskott på hotellrum kan nämligen i förlängningen leda till att städerna tappar kongresser till andra länder. Hotellen skulle därmed förlora en viktig tillväxtmotor.

Kunderna, företagen, har också hamnat i en otacksam situation. Specialavtal där storföretagen försäkrar sig om en viss rabatt på hotellen kan snabbt bli värdelösa. I valet mellan en avtalskund och en fullbetalande kund “från gatan” väljer hotellen hellre den senare. I den starka konjunkturen råder helt enkelt säljarens marknad.

Följer BNP

Få affärsgrenar speglar BNP-utvecklingen så bra som hotellbranschen. Affärsresenärerna står för 70-80 procent av alla hotellgäster och en nedgång i ekonomin får därmed snabbt genomslag i statistiken.

De sambanden gäller även för flygbranschen där tillväxttakten räknat i betalade passagerarkilometer (RPK) länge varit två gånger ökningen i BNP. SAS, som med sin dominans i Sverige är representativt för branschen, noterar i sin senaste niomånadersrapport en ökning av antalet passagerare med 13,6 procent inom inrikesflyg. Affärsklass-trafiken ökade med 7 procent med en andel på 28 procent av totalt antal passagerarkilometer och på linjerna till Asien och Nordamerika tvingas SAS allt oftare tacka nej till kunder. Här ökade beläggningen till 81 procent och passerade under tredje kvartalet tidvis 90 procent.

Beläggningen ökade även på de andra linjerna och kan förklaras med en måttlig kapacitetsökning – en garanti för ökad lönsamhet. Ett lågt kapacitetstillskott i kombination med en stark europeisk konjunktur är också förklaringen till att SAS trots oljeprisökningar på 68 procent lyckas prestera ett resultat före skatt och exklusive reavinster på 780 miljoner kronor för perioden januari-september. Bolaget står även fast vid sin tidigare helårsprognos om ett resultat på 1 miljard kronor.

Nya Airbus-flottan

Rådande kapacitetsbrist innebär dock förlorade marknadsandelar. SAS har därför bråttom med att introducera den nya Airbus-flottan med större och bränslesnålare flygplan. Bristen på flygstolar är också ett problem för affärsresenärerna då många är beroende av att kunna boka med kort varsel. Att SAS dessutom styr och ställer över svenskt inrikesflyg ger inte någon stark förhandlingsposition åt företagskunderna.

Nya snabbtåg

Även SJ rapporterar ett kraftigt ökat antal affärsresenärer. På sträckan Stockholm-Göteborg ökade kundgruppen med 10 procent under januari-september i år. Förbindelserna från Stockholm till Malmö, Falun, Karlstad och Sundsvall rapporterar även de en positiv utveckling. För att kunna tillmötesgå den ökade efterfrågan planerar nu SJ att köpa in ytterligare 40 moderna snabbtåg. Men det kommer att ta många år innan de nya tågen kommer att kunna tas i trafik. Under tiden försöker SJ hyra tåg i Europa men bristen är stor. Att det är knökfullt på många av tågen visar inte minst det faktum att järnvägsinspektionen nyligen tvingade SJ att genomföra en analys om risker vid många stående resenärer på tågen (rapporten visade att riskerna var acceptabla).

Enligt Anders Holst, tidigare VD för Ticket och numera koncernchef för Fritidsresegruppen, råder det även goda tider för charter- och paketresorna. Privatresor anses allmänt ligga tidigt i konjunkturcykeln och borde vara den kategori som reagerar snabbast på en eventuell nedgång i den svenska ekonomin. Ännu så länge syns inte några sådana tecken.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.