GO, GO, GOOGLE!

Två 30-åriga entreprenörer ligger bakom sökmotorn Google, bolaget som är på väg att göra den mest omtalade börsintroduktionen någonsin. Med okonventionella metoder ska Google få in över 20 miljarder kronor av investerarna samtidigt som grundarna behåller makten. Googles makalösa framgång har givit hela it-branschen en nytändning.

Sergey Brin

När Sergey Brin och Larry Page träffades på Stanford University i Kalifornien i mitten på 1990-talet kunde ingen av dem ana att de inom bara några år skulle sitta på var sin miljardförmögenhet.

Google, det som i dag är världens mest besökta sökmotor på internet, började som en enkel idé. Med en första version av den egenutvecklade söktekniken drog de i gång bolaget på allvar i september 1998.

Larry Page

Den första finansieringen ordnade de via sina egna och släktingars kreditkort. Enligt bolagshistorien var det första kontoret ett enkelt garage, samma förutsättningar som Apple och Hewlett-Packard hade på sin tid.

Sagan om Google är alltså den amerikanska drömmen personifierad. Men den är också historien om två entreprenörer som vägrar att böja sig för investmentbankernas och Wall Streets krav på hur en börsnotering ska gå till.

När Google offentliggjorde noteringshandlingarna den 29 april var det en väntad manöver, men prospektet bjöd också på flera överraskningar. Hysterin kring Google har pågått sedan i höstas då de först läckte ut att arbetet med börsnoteringen var i gång. Suget efter Googles notering märks inte minst i utländsk press, som skrivit spaltmeter om den förestående noteringen.

Google är nämligen ett drömbolag att ta till börsen, både finansiellt och som framgångssaga. Google utför över hälften av alla internetsökningar i världen. Mer än fyra miljarder webbsidor är sökbara via Google.

Under 2003 omsatte Google 962 miljoner dollar, 7,4 miljarder kronor. Vinsten före skatt låg på 347 miljoner dollar, eller 2,6 miljarder kronor, vilket ger en vinstmarginal på 35 procent. 96 procent av intäkterna kommer från annonsförsäljning. Fortsätter tillväxten i samma takt som under första kvartalet når Google en omsättning på över 1,5 miljarder dollar i år.

Google har till på köpet varit vinstgivande sedan 2001 och kunnat samla på sig en rejäl kassa. Därmed har bolaget lyckats överleva på bara en riskkapitalrunda.

I prospektet varnar Google för att tillväxttakten kan mattas av i framtiden samtidigt som vinstmarginalerna krymper. Det är en konsekvens av ökad konkurrens men också av ökade kostnader. Google växer just nu kraftigt när det gäller personal och teknikinvesteringar i hela världen. Bland annat ska ett Nordenkontor öppnas inom kort.

Enligt prospektet tänker Google sälja aktier för 21 miljarder dollar, vilket gör noteringen till den största i branschen någonsin. Kring den totala bolagsvärderingen spekuleras det vilt bland media och analytiker. Siffror som nämnts ligger mellan 15 och 40 miljarder dollar.

Oavsett var prislappen hamnar blir Larry Page och Sergey Brin multimiljardärer. De äger tillsammans 30 procent av aktierna. Deras förmögenheter efter noteringen beräknas uppgå till 3-4 miljarder dollar vardera. Det innebär att de över en natt båda slår sig in på listan över de 50 rikaste personerna i USA, enligt tidningen Forbes rankning.

Google är ett av internetbranschens mest kända varumärken, en ställning som bolaget har nått utan några större marknadsföringskampanjer. I stället har Google byggt varumärket genom att fokusera på mediernas och användarnas gunst. Ända sedan starten 1998 har ryktet om Googles förträfflighet spritt sig bland internetanvändare världen över.

Ryktesfloran har också vuxit kring själva verksamheten eftersom Google tidigare har vägrat att släppa ifrån sig uppgifter om omsättning och vinstmarginaler.

Google fortsätter på den okonventionella vägen i samband med börsnoteringen. Nu är budskapet att Google går i täten för en ny och sundare börskultur efter år av skandaler. I stället för att hamna i klorna på investmentbankerna vill Google undvika en upprepning av internetboomens noteringar som ofta konstruerades för att skapa en hysterisk börsuppgång de första handelsdagarna.

– Många företag har drabbats av orimlig spekulation, för låg likviditet i aktien och svängningar upp och ner som har skadat bolagen och investerarna i det långa loppet. Vi tror att en notering med auktionsbaserad prissättning kommer att minimera de här problemen, skriver grundarna i det brev till de blivande aktieägarna som inleder prospektet.

Auktionsmetoden innebär att intresserade investerare uppmanas lämna in bud på det antal Google-aktier de vill köpa. Priset sätts därefter utifrån det lägsta bud som Google och rådgivarna bedömer ger en tillräckligt stor spridning av aktien.

Googles noteringsmodell har redan fått en del kritik från finansmarknaden. Det är inte underligt eftersom auktionen gör att investmentbankerna förlorar delar av inflytandet över prissättningen och tilldelningen av aktier.

Den som tror att Googles nuvarande ägare inte vill tjäna pengar tror dock fel. Några av USA:s mest erfarna riskkapitalister sitter i styrelsen och investmentbankerna Morgan Stanley och Credit Suisse First Boston ansvarar för noteringsarbetet. Mycket är därmed sig likt från internethysterin i slutet på 1990-talet.

Ytterligare ett kontroversiellt inslag är Googles beslut att införa två aktieslag, en röstsvag aktie som noteras och en röststark aktie som grundarna kan använda för att behålla kontrollen över bolaget. Grundarnas budskap inför noteringen är att Google vill distansera sig från kvartalskapitalismen där snabba vinster premieras framför långsiktighet.

– Enligt vår åsikt gör externa påtryckningar ofta att företag lockas att offra långsiktiga möjligheter till förmån för marknadens förväntningar. Ibland har det lett till att företag har manipulerat sina resultat bara för att klara kvartalsmålen, skriver grundarna som också tar avstånd från marknadens krav på att börsbolag ska lämna kvartalsvisa vinstprognoser.

Om Googles väg till börsen ses som en kamp mellan två synsätt på aktiemarknaden är noteringen i ännu högre grad en revansch för internet-entreprenören. Efter att ha varit uträknade i efterdyningarna av börsnedgången vädrar många i internetbranschen nu morgonluft. Förhoppningen är att en framgångsrik notering sätter fart på hjulen och bidrar till både flera noteringar och mer riskvilligt kapital till helt nya internetbolag.

Larry Page och Sergey Brin verkar inte ha några problem med att axla den positiva delen av uppmärksamheten kring Google.

– Vår målsättning är att göra Google till en institution som gör världen till en bättre plats, skriver de i prospektet.Grateful Deads kock

Googles grundare har under åren gjort sig kända för att hålla stenhårt på bolagshemligheter. Samtidigt är de måna om att odla myten om sig själva och sitt företag. Här är några av de pusselbitar som de båda entreprenörerna vill att vi ska använda för att skapa oss en bild av dem.

De är båda söner till collegeprofessorer.

De gillade egentligen inte varandra från början, meningsskiljaktigheter hörde till vardagen.

De lever inte lyxliv, utan kör miljöbilen Toyota Prius och bor enkelt.

Larry Page är tillsammans med en Google-anställd och Sergey Brin är tillsammans med en syster till en Googleanställd.

Google räknar in både före detta marinkårssoldater och alligatorbrottare bland sina knappt 2 000 anställda.

Kultbandet Grateful Deads före detta kock är anställd för att laga gratisluncher åt bolagets personal.

Google uppmanar sina tekniker att arbeta med vad de vill en dag i veckan för att stimulera kreativiteten.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.