Hemlig miljardär bakom mystiskt elbilsbolag

I Gardena, Kalifornien, håller ett antal direktörer och ingenjörer på att göra upp planerna för en jättefabrik där en ny elbil i lyxsegmentet ska byggas. Projektet är knutet till en kinesisk mångmiljardär.

Faraday Future. Det är namnet på det nya elbilsbolaget vars fabrik beräknas kosta 1 miljard dollar, cirka 8,7 miljarder kronor. Bland medarbetarna i elbilsprojektet finns bland annat några tidigare anställda på Tesla Motors.

– Du måste vara ganska modig för att göra något sådant här. Vi ska tillverka smarta fordon. Vi bygger ett varumärke, säger företagets designchef Richard Kim, som tidigare arbetat på BMW, Porsche och Audi, till LA Times.

Varumärket Faraday är knutet till en kinesisk mångmiljardär men bolaget vill inte avslöja vem ägaren är. Dokument som LA Times tagit del av visar att Faraday kopplas till ett kinesiskt mediabolag som drivs av entreprenören Jia Yueting som bland annat grundade Leshi Internet Information & Technology.

Forbes beräknar Jias förmögenhet till cirka 7 miljarder dollar, drygt 60 miljarder kronor. Därmed rankas han som Kinas 17:e rikaste person. Nyligen lanserade Jia Yueting en ny serie med smarta telefoner och köpte en 70-procentig andel i det Uber-liknande taxiservicebolaget Yidao Yongche.Tidigare i år berättade Jia för Wall Street Journal att han planerade att utveckla en bil som skulle ta upp kampen med Tesla.

Enligt dokumenten som lämnats in till amerikanska myndigheter framgår det också att det är Chaoying Deng, kvinnan som basar över it-bolaget Leshi:s USA-avdelning, som är vd för Faraday. Uppgifterna bekräftas av Faradays talesperson Stacy Morris som dock säger att vd:n inte är involverad i den dagliga verksamheten.

– Det är bara på pappret, säger Stacy Morris till LA Times.

En leverantör som jobbar med Faraday i Gardena säger till tidningen att bolaget inte gör någon hemlighet av sitt ursprung eller sina planer.

– De berättade för oss på direkten att detta är Kinas svar på Tesla.

Faraday har 400 medarbetare som i dagsläget huserar i Nissans tidigare försäljningskontor i Gardena. De planerar att först bygga en elbil i lyxsegmentet för att i ett senare skede lansera bilar i den lite lägre prisklassen.

– Det ska också vara en bil som etablerar vårt varumärke och identitet när vi börjar utveckla en större serie av fordon som ska möta behovet av en större befolkning, säger bolagets vice vd Nick Sampson till LA Times.

Han arbetade tidigare som chef för ingenjörsgruppen som utvecklade chassin till Tesla Model S sport sedan.

Faradays ledning inkluderar även Dag Reckhorn, en tidigare tillverkningschef på Tesla. Bland de anställda finns också ingenjörer och designers som arbetat med att utveckla elbilar på BMW och General Motors, skriver LA Times.

Faraday räknar med att sälja sin första bil under 2017 och avser att bygga fabriker i Kalifornien, Georgia, Louisiana och Nevada.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.