Intervju: Jarnheimer ska erövra Europa
“Jag skulle tro att vi kan nå 15-20 procents marknadsandel i de länder vi kommer att finnas. Frankrike är ett bra exempel. Efter ett år är vi näst största operatör med två miljoner kunder. På sikt tror jag vi har 10-12 miljoner kunder i Frankrike.” Den marknad i Europa som SEC och gamla Netcom täcker omfattar cirka 300 miljoner invånare. Netcom siktar därmed på att nå 45-60 miljoner kunder om några år. Idag har Netcom och SEC tillsammans cirka 10 miljoner kunder inom fast, mobilt och internet. Med intäkter på omkring 200 kronor per kund och månad på sikt är det bara för entusiastiska finansanalytiker att sätta sig ner och räkna. Det blir snabbt vinster i mångmiljardklassen redan om några år. Hittills har gjorda beräkningar på SECs och Netcoms gemensamma potential inom fastnätstelefoni dessvärre mest sänkt Netcoms aktiekurs. Måndagens börskurs på cirka 350 kronor ger ett börsvärde på 49 miljarder kronor. Det betyder att aktiekursen mer än halverats sedan i juli månad då förvärvet av SEC annonserades. Att utvecklingen för Netcoms svenska mobilverksamhet fortsatt att överraska positivt verkar inte spela någon roll, eftersom mobiltelefoni är en marknad som bland placerare snart mognat ut i Norden. Istället förstärker förlusten på 1,3 miljarder kronor det senaste kvartalet för SEC oron hos Netcoms aktieägare. Och kommande miljardinvesteringar i 3-G verkar mest ses som en belastning än en möjlighet. Utvecklingen irriterar Lars-Johan Jarnheimer. ”Jag vet att jag inte får ha någon åsikt om aktiekursen. Men hela telekomsektorn har tagit rejält med stryk. För Netcoms och SEC:s del verkar analytikerna haft svårt att förstå resultatet under det tredje kvartalet. Sedan gick det rykten att Anders Björkman slutade på SEC för att utvecklingen inte gått som tänkt. Men det är helt fel.” Skenande kostnader för Tele2:s fasta nättjänst under det tredje kvartalet, med en rörelseförlust i SEC på 1,3 miljarder kronor i Europa och ett minus på 10 Mkr i Netcoms svenska fastnätsverksamhet, talar väl sitt eget språk? ”På SEC ökade vi antalet kunder med en miljon till fem miljoner på tre månader, uppemot en halv miljoner fler än vad en del analytikerna räknat med. Eftersom de subventioneras så slår det på resultatet. Och i Sverige har vi en miljon kunder nu, efter att ha haft det högsta intaget av nya kunder på två år. ” När kommer vinsterna från SEC:s europeiska marknader? ”Utvecklingen på kontinenten följer samma mönster som i Skandinavien. Det tar tre år att gå från förlust i rörelsen till vinst. Undantaget är Tyskland där starten försenades ett år. Tar du bort marknasdsföringskostnaderna så kör vi i praktiken ett nollresultat redan idag. Skillnaden till verklig lönsamhet består av kostnader för att bygga nät, hyreskostnader för olika ledningar och konnektavgifter.” Klarar Netcoms finansiella ställning en dylik tillväxttakt utan att sälja av tillgångar eller göra en nyemission? ”Det tror jag. Om 1,5 år kommer tillräckligt många av SEC:s marknader att generera vinster för att finansiera en fortsatt tillväxt med egna medel. Dessutom har Netcom efter förvärvet av SEC en soliditet på 65 procent vilket är bland det bästa telekombranschen sett.” ”Poängen med SEC är att vi själva bestämmer över tillväxttakten och resultatet. Vill vi gasa så ökar vi subventionerna. Vill vi växa långsammare minskar vi subventionerna. ” Och hur känns det just nu? ”Jag tror att vi kommer att fortsätta att prioritera nya kunder framför lönsamhet. Det finns ett sådant oerhört värde i att ha en kundstock.” Marknadssatsningar i all ära, men finns det inte en risk i att de blir så höga att vinsterna trots allt aldrig dyker upp? ”Det underliggande rörelseresultatet ligger redan idag på en marginal på 10-15 procent, beroende på marknad. Den marginalen kommer att stiga med flera procentenheter framöver.” Med en försäljning för SEC på 3,8 miljarder kronor under årets första nio månader borde det i Lars-Jarnheimers positiva värld sluta ganska bra resultatmässigt, när väl alla marknadssatsningar är tagna. En enkel överslagskalkyl ger en intäkt på 150 kronor per kund i dag. Siffran kan stiga till 200-250 kronor per kund redan om några år. Lars- Johan Jarnheimer levererar ett smörgåsbord av olika intäktskällor i den europeiska fastnätsverksamheten som ska förbättra rörelsemarginalen framöver: – när förval kommer i samtliga länder så ger det med automatik en 30 procentig ökning av intäkterna per kund. I SEC:s population är bara 25 procent av kunderna förvalskunder idag. Flera analytiker räknar med att andelen är uppe i 60 procent nästa år. – Möjligheten att förvandla fastnätskunder även till mobilkunder är hög. I Sverige har andelen fastnätskunder med mobilabonnemang vuxit från 15 procent ifjol till 40 procent. – Steget till mobilerbjudandet till SEC:s europeiska fastnätskunder går via en virtuella nätverksoperatör MVNO. Tre kontrakt ska tecknas innan årets slut. Som virtuell operatör är lönsamheten lägre, något som Netcom ska kompensera genom att utnyttja fastnätets befintliga tjänster inom kundservice, fakturahantering och interkonnektpunkter för teletrafiken. Du talar dig varm för korssubventioner mellan fast, mobil och internet när andra aktörer talar om att dela upp sina verksamheter i fristående bolag. Gör Telia fel om bolaget hakar på Europatrenden att separatnotera sin mobiloperatörer? ”Vore jag Teliachef skulle jag inte ens fundera på att separatnotera mobildelen. Jag är övertygad om att fast och mobil kommunikation hör ihop. Den som har kundens bästa för ögonen vet att kunden vill ha en gemensam faktura för samtliga teletjänster. Men de före detta statliga telemonopolen har väl andra bevekelsegrunder när de funderar i de banorna.” Satsningen på Tele2 sker i ett helt annat konkurrensklimat än när Stenbeck började bygga Comviq. Är inte risken stor att Tele2 slutar med priskrig och förluster? ”Nej. Varför har ingen kopierat IKEA? För att det är bäst på att vara prisledande. Det ska vi också vara. Telia som är ett av europas mest välskötta telever omsätter 1,5 miljoner kronor per anställda. Netcom och SEC omsätter 10 miljoner kronor per anställd. Lägg till att vi redan är igång och vi har ett försprång när det gäller hastigheten att skaffa kunder i Europa.” Hur ser du på den svenska mobilmarknaden. Håller den på att mogna? ”Det har det hetat sedan vi hade en penetration på 15 procent. Titta på Finland, de ligger ett år före Sverige och där växer marknaden fortfarande. Prispressen har vi hittills kompenserat med kostnadsbesparingar och nya tjänster. Under första halvåret i år sjönk priserna med 15-20 procent och vi har fortfarande en rörelsemarginal på över 40 procent. “SMS är en sådan ny tjänst. På ett år har andelen vuxit från tre procent av intäkterna till sju. Trenden kommer att fortsätta.” Wap:s intåg på mobilmarknaden ser ut att sluta i ett misslyckande och GPRS blir verkligheten först mot slutet av nästa år. Och på de kommande UMTS-näten , tredje generationens mobilnät, så kommer konkurrensen att vara stenhård. Vågar du tro på att det kommer att betala sig att spendera miljardbelopp på dessa nya nät? ”Jag är övertygad om att alla nya tjänster som erbjuds med 3-G kommer att göra produkten lika intressant som när GSM kom. Mängden nya tjänster kommer att kompensera för att det är fler som delar på intäkterna, så 3-G operatören kommer nog att tjäna ungefär lika mycket per kund som i det nuvarande GSM-nätet (i Sverige ringer varje mobilkund oavsett betalningsform för cirka 300 kronor i månaden).” Netcom har 700 000 bredbandskunder på företagssidan. När börjar ni erbjuda bredband till allmänheten? ”Det gör vi redan idag till våra 600 000 kabelnätskunder. Men det är ingen brådska. Fortfarande vill bara sju procent av befolkningen utanför storstadsregionerna ha bredband. Folk vet inte vad de ska ha det till och utbudet är begränsta. Men vi är pågång med en bredbandsportal tillsammans med Everyday.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.