K-worlds Kunskaps-TV till salu

Utbildningsföretaget K-world har förlorat minst 20 Mkr på att utbyggnaden av digital-TV, som bolaget byggt sin strategi på, försenats. Nu öppnar bolaget för att sälja ut en del av sin kanal för att finansiera sin expansion.

Kunskaps-TV var en viktig del i strategin med webbaserad utbildning när K-world startade verksamheten för drygt ett år sedan. TV-kanalen skulle inspirera framförallt privatpersoner att via interaktiv TV söka sig till K-worlds utbildningsportal och köpa kurser via den. Men förseningen av det digitala genombrottet på TV-området har hindrat och fördyrat genomförandet av planen.

”Den har kostat oss minst 20 Mkr mer vi hade räknat med från början eftersom det digitala marknätet inte har utvecklats som Marita Ulvskog lovat. Istället har vi fått köpa annan distributionskapacitet”, säger Patrik Ståhle, VD för K-World.

Ursprungsplanen kvarstår, men K-world har, liksom många andra e-bolag, delvis tvingats överge sin vision och retirera till den gamla ekonomin för att skaffa intäkter när marknaden inte utvecklas enligt förhoppningarna. I år kommer intäkterna i det ”webbaserade utbildningsföretaget” främst från traditionell kursverksamhet för företag, endast en mindre del kommer från internetkurser och TV-reklam.

På tre års sikt är målet att TV-kanalen ska stå på egna ben och konkurrera med exempelvis Discovery Channel. Men dit är det långt. I dagsläget är penetrationen bara 15 procent och några officiella tittarsiffror finns inte. För att klara den kostsamma utbyggnaden vill K-world nu ta in nya ägare i kanalen, gärna något mediaföretag.

”Vi utvärderar olika strategier hur snabbt vi ska expandera i Europa med vårt kanalkoncept och som ett möjligt alternativ finns ytterligare ägare som kan tillföra både pengar och kunnande”, säger Patrik Ståhle.

Förra veckan köpte K-World också in sig i en skola, Mobila gymnasiet i Stockholm. ”Den går runt idag, och det finns ingen ambition att maximera vinsten utan för oss handlar det om att stärka vårt varumärke och vår image inom livslångt lärande. Dessutom kan vi uppnå synergier med kursverksamheten genom att vi samproducerar kurser med skolan”, säger Patrik Ståhle.

Han vill inte uppge hur mycket skolan omsätter eller hur mycket K-world gav för den, men säger att K-worlds årsomsättning ligger på 135 Mkr, inklusive skolan. Han räknar då även in andra förvärv som har gjorts under året. Årets verkliga omsättning vill Ståhle inte heller uppge, men uppskattningsvis kan det röra sig om kanske 60-80 Mkr. Förra året var K-worlds omsättning 6,2 Mkr och förlusten 55 Mkr, men intäkterna härrör sig främst från årets sista två månader 1999 och är alltså inte fullt jämförbara med årets. ”Vi kommer att börja offentliggöra våra siffror ett halvår före börsnoteringen, som är planerad till nästa höst. Innan dess vill våra ägare inte gå ut med dem”, säger Patrik Ståhle.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.