Klarna och H&M ändrar upplägg efter granskning

Betalningslösningsbolaget Klarna och klädföretaget H&M har ändrat upplägget för betalningar efter en granskning av Konsumentverket. Det rapporterar Svenska Dagbladet, SvD.
Klarna och H&M ändrar upplägg efter granskning - hm-klarna-900
H&M och Klarna. Foto: AP Photo/Mark Lennihan, File/TT, Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

“Klarna uppger för oss att de och H&M har ändrat sidan och gjort en rättelse”, säger Rudina Muliqi, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Sedan förra året får inte kredit- eller avbetalningsköp vara varken det ifyllda eller första alternativet när konsumenter näthandlar. SvD visade då hur Klarna och H&M rundade den nya regeln och Konsumentverket påtalade att Klarnas lösning hos H&M stred mot reglerna. Detta skall nu vara justerat. Ingen av aktörerna har ställt upp för en intervju med SvD.

Konsumentverket skall nu kontrollera rättelsen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.