KONJUNKTUREN: Splittrad konjunkturbild

Tecknen på en starkare konjunktur blir allt fler, men det ärfortfarande nästan bara exporten som växer.

Det blir allt tydligare att den svenska industrikonjunkturen ärpå väg uppåt. Hittills har signalerna varit splittradeStatistiska Centralbyrån (SCB) har gett en ljusare bild än KI:sbarometerundersökningar. Under de senaste månaderna har bildendock blivit mera samstämmig och även i barometrarna är uppgångentydlig. Men det är bara efterfrågan från exportmarknaderna somhar stärkts, hemmamarknaden är fortfarande mycket svag.

Orderingången från exportmarknaden ökade mycket kraftigt, helatolv procent från december till januari. Statistiken överorderingången brukar dock variera kraftigt från månad till månadoch därför skall man inte övertolka januaristatistiken. Idecember föll orderingången och under tremånadersperiodennovember till januari ökade den bara med några procent. Enligtbarometrarna har orderingången från exportmarknaderna varit påväg uppåt ungefär från och med andra halvåret 1996. Enligt SCBinleddes uppgången redan i början av 1996.

Fortfarande finns det dock de som anser att denna bild av enstarkare industrikonjunktur är felaktig. Industriförbundetsekonomer Lena Hagman och Arvid Böhm framför i en debattartikel itidningen Dagens Industri att industrikonjunkturen vänder uppåtförst efter sommaren. De menar att det som ser ut att vara enuppgång i industrikonjunkturen i hög grad vilar på några fåbranscher.

Om man räknar bort el-, optik- och läkemedelsindustrin minskadeorderingången med en procent mellan 1995 och 1996. Derasslutsats är därför att stora delar av industrin ännu inte harmärkt av någon konjunkturuppgång. De tror att en bredare uppgångi industrikonjunkturen dröjer till efter sommaren. Lena Hagmanoch Arvid Böhm påpekar också att det inte finns någon anledningatt tro att uppgången i industrikonjunkturen kommer att bidratill ökad sysselsättning i någon större utsträckning. Desnabbväxande branscherna står nämligen bara för fyra procent avden totala sysselsättningen. Industrin som helhet står förungefär tjugo procent av sysselsättningen, så inte ens en breduppgång inom hela industrin kan sänka arbetslösheten särskiltmycket.

SEGT HEMMAOm sysselsättningen skall vända uppåt behövs säkert också enrejäl uppgång på hemmamarknaden, och den ser som sagt ut attdröja. Industrins investeringar har redan ökat kraftigt underflera år och uppgången verkar nu stanna av.

Kapacitetsutnyttjandet inom industrin föll också under 1995 och1996 när konjunkturen försvagades och därför är behovet av attinvestera inte så stort just nu.

Under sista kvartalet förra året vände dockkapacitetsutnyttjandet svagt uppåt för första gången sedan 1994.Det är fortfarande en bit kvar till toppnivån, menkonjunktursvackan var ju både kort och grund ochkapacitetsutnyttjandet vänder uppåt från en ganska hög nivå.Därför bör det inte dröja så länge innan investeringarna börjaröka igen. Om industrikonjunkturen fortsätter uppåt borde äveninvesteringarna kunna vända uppåt under 1998.

Den privata konsumtionen är det inte heller någon vidare fart på.Den har visserligen vänt uppåt, men uppgången är svag. Förraåret ökade privatkonsumtionen med 1,5 procent. De flesta tyckstro att den privata konsumtionen fortsätter att öka i ungefärsamma takt i år. Hittills har statistik för detaljhandeln ijanuari och februari publicerats och enligt HUI ökade den då medjust 1,5 procent jämfört med motsvarande månader förra året.Enligt SCB, som bara har redovisat detaljhandeln för januariännu, ökade detaljhandeln då bara med 0,3 procent från sammamånad förra året. Säsongrensat sjönk detaljhandeln med 1,3procent från december till januari. Både försäljningen avdagligvaror och sällanköpsvaror sjönk från december till januari.

Bland detaljhandelsföretagen är förväntningarna, enligt KI:smånadsbarometer, inställda på en fortsatt svag period när detgäller försäljningen av dagligvaror. Förra året drogmomssänkningen på livsmedel upp försäljningen, men i år finnsdet inget sådant att hoppas på. Under större delen av förra åretuppger en klart övervägande andel av företagen att försäljningenökade, men i februari drogs förväntningarna ner kraftigt.Försäljningen väntas bara öka svagt under de kommande sexmånaderna.

När det gäller så kallade sällanköpsvaror är det tvärtom.Försäljningen vände uppåt först under andra halvåret och ökadeganska svagt under andra halvåret. Men i februari blev företagenmycket mer optimistiska om försäljningen under det kommandehalvåret. Femtio procent räknar med att försäljningen ökar underdet närmaste halvåret, medan bara tio procent tror att denminskar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.