Minskad omsättning och fortsatt förlust för BHG

E-handelsbolaget BHG redovisar minskande omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan.
Minskad omsättning och fortsatt förlust för BHG - Bygghemma
BHG Group säljer byggprylar och heminredning via ett hundratal sajter. Några av de mest välkända är Bygghemma.se, Trademax och Nordic Nest. Foto: BHG

Styrelsen föreslår ingen utdelning. Resultatet förbättrades i årstakt för första gången sedan halvårsskiftet 2021.

”Fokus har legat på att stärka balansräkningen och kassaflöde genom att reducera varulagret och genomföra förändringar som förenklar, reducerar kostnadsbasen och konsoliderar vår struktur. 2023 har inneburit väsentliga framsteg på samtliga dessa områden och vi står idag finansiellt, strukturellt och kommersiellt starkare”, uppger vd Gustaf Öhrn.

Han menar att strategin fungerar och att den ger ett resultat.

”Vi satte en målsättning att reducera varulagret med 600 miljoner kronor i 2023 och kan glädjande konstatera att vi överträffat målet med en reduktion på 900 miljoner under året. I en fortsatt utmanande marknad förbättrade vi i det fjärde kvartalet vår lönsamhet mot föregående år för första gången sedan halvårsskiftet 2021.”

Omsättningen sjönk 14,5 procent till 2 828,8 miljoner kronor (3 307,9). Den organiska försäljningstillväxten var -10,6 procent (-3,7). Antal besök sjönk med 15,1 procent medan antalet order dök 9,5 procent.

Bruttoresultatet blev 713,8 miljoner kronor (792,3), med en bruttomarginal på 25,2 procent (24,0). Den justerade bruttomarginalen uppgick till 25,4 procent (24,3).

Rörelseresultatet blev -43,6 miljoner kronor (-43,7).

Justerat rörelseresultat blev 54,8 miljoner kronor (30,7), med en justerad rörelsemarginal på 1,9 procent (0,9).

Resultatet efter skatt blev -149,3 miljoner kronor (-175,2).

Resultat per aktie hamnade på -0,89 kronor (-1,2).

Ingen utdelning föreslås (0).

Kassaflödet från rörelsen uppgick till 348,9 miljoner kronor (67,5).

BHG-chefen förväntar sig en tuff marknad framöver.

”De senaste 18 månaderna har präglats av en utmanade marknad och vår bedömning är att även 2024 kommer att vara ett tufft år. Samtidigt är de underliggande trenderna i konsumenternas efterfrågan och beteenden fortsatt tydliga och snarare ännu starkare än tidigare. Det strukturella skiftet från fysiska butiker till online fortsätter och penetrationen inom de
produktkategorier och marknader där vi verkar är fortfarande lägre än på mognare produktmarknader och geografier.”

BHG, Mkr Q4-2023 Q4-2022 Förändring
Nettoomsättning 2 828,8 3 307,9 -14,5%
Organisk försäljningstillväxt, procent -10,6 -3,7
Bruttoresultat 713,8 792,3 -9,9%
Bruttomarginal 25,2% 24,0%
Rörelseresultat -43,6 -43,7
Justerat rörelseresultat 54,8 30,7 78,5%
Justerad rörelsemarginal 1,9% 0,9%
Nettoresultat -149,3 -175,2
Resultat per aktie, kronor -0,89 -1,2
Kassaflöde från rörelsen 348,9 67,5 416,9%
Utdelning per aktie, kronor 0 0
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från Invesco