MTG störst på digital-tv

Lyckas MTGs Viasat konvertera sina så kallade guldkunder blir företaget största digital-TV-operatör vid årsskiftet. Förutom konverteringen väntas Viasat sälja minst 25 000 digital-tv-abonnemang till årsskiftet.

Det är branschorganet Digital Forums bedömning. Enligt Digital Forum kommer cirka 435 000 hushåll att ha digital-TV vid årsskiftet. Den totala nyförsäljningen för helåret uppskattas till minst 110 000 hushåll. ”Det är rimligt att tro att nyförsäljningen i år blir cirka 110 000 till 130 000 digital-tv-boxar. Parabolförsäljningen i Sverige har legat på den nivån under andra halvan av 1990-talet”, säger Bo Erntsson, på Digital Forum. Cirka 200 000 hushåll beräknas ha bytt från analog parabol till digital-tv via satellit innan årets slut. Därav är 150 000 så kallade guldkunder hos Viasat. Mest nyförsäljning svarar statliga Boxer för. De hoppas på att ha 55 000 hushåll uppkopplade till årsskiftet. Boxer tidigare prognos låg på 100 000 kunder, men försäljningen hindras av att Viasat vill ha betalt för att sända sina kanaler i det markbundna nätet. ”Nu har försäljningen tagit fart igen. Vi har ett paket med alla Viasat kanaler och TV1000 för 299 kronor och ett baspaket för 149 kronor. Nu säljer vi bra igen”, säger Anders Appelqvist, VD för Boxer. Viasat är så aggressiva på marknaden att Konsumentverket reagerat. De interaktiva tjänster som Viasat utlovar i reklamen för digital-tv fungerar nämligen inte än. Digital-TV väntas i viss mån öka möjligheter till nya intäkter för tv-företagen. Men det är oklart hur mycket och på vilket sätt. Det kan komma nya reklamformat och företagen kommer att försöka tjäna pengar på ökad så kallad tv-shopping och betalning för enskilda filmvisningar, dataspel och annan underhållning. Men det är osäkert vilken betalningsvilja hushållen har för den typen av digitala tjänster och underhållning. Vissa bedömare tror att digital-TV kommer att sätta fart på tv-shopping på en helt annan nivå än vad e-handel via internet lett till. Andra är mer försiktiga och tror endast på en marginell ökning. Klart är att digital-TV sänker distributionskostnaderna. Satellitbolagen ökar kapaciteten fyra till sju gånger med digitala sändningar. Och företagen spar pengar på att hela produktionsprocessen digitaliseras.

Prognos digital-tv-marknaden vid årets slut:

Viasat 175 000 varav 25 000 är nyförsäljning Canal Digital 125 000 varav 35 000 är nyförsäljning Comhem 80 000 varav 0 i nyförsäljning Boxer 55 000 varav 50 000 är nyförsäljning

Fakta om digital-tv

Digital-tv distribueras via satellit, kabel-tv-nät och det markbundna tv-nätet. Viasat och Canal Digital konkurrerar med satellitparaboler. Comhem, UPC och Kabelvision konkurrerar med kabel-tv och statliga Boxer i det markbundna nätet. Comhem är hittills ensamt om att sända digital i kabel-tv-näten som tillsammans når 2,7 miljoner hushåll. Men UPC kommer med ett erbjudande nästa sommar. Kabel-tv och satellit har i princip inget kapacitetstak när det gäller antal kanaler som kan sändas. Det markbundna nätet har ett kapacitetstak på cirka 30 kanaler. Kabel-tv näten har bäst möjlighet när det gäller att bygga ut kapacitet för en interaktiv returkanal. Det krävs dock stora investeringar för att gradera upp kabel-näten för interaktivitet.

Mats Paulsen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.