MTV-galan har många vinnare
Nästa vecka går Stockholm i musikens tecken. På söndag går startskottet för Stockholm Music Week som på torsdagskvällen kulminerar i den stjärnspäckade galan MTV Europe Music Awards i Globen. Förutom världsartister som Madonna, U2, Backstreet Boys, Spice Girls och Ricky Martin räknar arrangörerna med minst 8 000 gäster, branschfolk och MTV-anställda inräknade. Dessutom flockas världens musik- och nöjespress runt evenemanget; 800 journalister väntas – vilket kan jämföras med att det största musikevenemanget hittills, Eurovision Song Contest i maj i år, lockade 700.
”Den stora vinnaren på galan är besöksnäringen”, säger Boel Rydenå, VD för MTV Network i Norden.
”Folk börjar komma redan nu i helgen och stannar därmed flera dygn. Restauranger och centralt placerade butiker lär få händerna fulla och hotellen är fullbelagda sedan flera månader.”
Enligt siffror från Stockholm Information Service (SIS) spenderar en utländsk tillrest turist 2 000 kronor per dygn vilket skulle innebära cirka 15 Mkr i intäkter till besöksnäringen. ”Det evenemang som ligger närmast till hands att jämföra med är Eurovision Song Contest som ägde rum i maj. Där omsattes totalt 77 Mkr, varav 35 Mkr från utländska besökare. Vi kommer att göra noggranna undersökningar kring MTV-galan och mellan tummen och pekfingret tror jag på en högre siffra eftersom det kommer en större andel utländska besökare”, säger Sven Lorentzi, evenemangsansvarig på SIS.
För MTV:s del är galan dock snarare en marknadsföringskostnad än intäktskälla. Biljettintäkterna från Globengalan är marginella och landar på max 2 Mkr, och aktiviteterna runt Stockholm Music Week beräknas gå plus minus noll.
”Det skulle inte förvåna mig om det till och med blir förlust”, säger Boel Rydenå.
”Poängen för MTV:s del är att vi med evenemanget stärker varumärket, och den redaktionell bevakning i olika slags medier vågar jag inte ens gissa värdet på.” MTV är dock inte helt ensam om att betala kalaset. De tre huvudsakliga samarbetspartners som sponsrar både galan och Stockholm Music Week är Ericsson, klädmärket Diesel och öljätten Carlsberg. Samtliga är mycket förtegna om värdet av deras sponsringsåtaganden men enligt uppgifter till Ekonomi24 är bara Ericssons engagemang värt mellan 10-15 Mkr.
”Vi kommunicerar inte hur mycket pengar det handlar om, men satsningen är ett viktigt led i vår strategi att stärka relationerna med ungdomar”, säger Mattias Schedwin, marknadskommunikationschef för Ericssons konsumentprodukter i Sverige.
”Den stora payoffen för vår del ligger dels i att vi under hösten fått reklamtid i MTV:s shower och synts i marknadsföringen kring galan, men vi har också egna aktiviteter t ex olika typer av tävlingar i anslutning till den. Vi har även tagit fram en särskild telefon, A2618, med ’musikalisk design’ som har sålts sedan oktober.” Bland de stora vinnarna finns faktiskt även familjen Wallenberg. Efter det att TV-kamerorna slocknat på torsdagkväll äger två gigantiska efterfester rum med 2000-3000 namn på respektive gästlista. Dels MTV:s officiella efterfest på Berns, dels en mer branschinriktad VIP-tillställning på Grand Hôtel. På Grand är dessutom alla 21 sviterna bokade sedan länge och enligt uppgift är kriget i full gång mellan fem världsstjärnor om vem som ska få sova i den dyraste – Flaggsviten.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.