Nevs nya ägare köper stor batteritillverkare

Den nya majoritetsägaren i elbilstillverkaren Nevs, Evergrande Group, köper den asiatiska batteritillverkaren Cenat. ”Det är ett mycket positivt besked”, säger Fredrik Fryklund, kommunikationschef på Nevs.

Nyheterna om Nevs och dess nya kinesiska ägare Evergrande Group står som spön i backen. I förra veckan meddelades att Evergrandekoncernen köper 51 procent av aktierna i Nevs.

Redan i höstas investerade Evergrande Group i en bilhandelskedja, som skulle kunna ge Nevs ett enormt skyltfönster mot den kinesiska marknaden. Köpet skulle också kunna råda bot på Nevs akilleshäl, bristen på närvaro i Kina.

Nu shoppar Evergrande vidare. Under torsdagskvällen meddelade koncernen sin avsikt att köpa Shanghai Cenat, som tillverar litiumjonbatterier för fordon. Enligt Reuters betalar Evergrande 1,06 miljarder yuan, 1,4 miljarder svenska kronor, för att bli majoritetsägare.

Cenat har fyra batterifabriker och tillverkar litiumjonbatterier av så kallad pouch-typ. Enligt China Knowledge tillhör företaget en av de tio största batteritillverkarna på den kinesiska marknaden.

Vad betyder Evergrandes köp av Cenat för Nevs?

– Vi ser tydligt att Evergrande satsar långsiktigt i elbilsbranschen. Affären lär innebära att Nevsbilar i Kina framöver kommer att kunna förses med batterier från bolag i samma koncern. Med tanke på att batterier allmänt anses vara en bristvara är det här ett mycket positivt besked för oss på Nevs, säger Fredrik Fryklund, kommunikationschef på Nevs.

Så det här är ett sätt för Evergrande att trygga produktionskedjan?

– Ja. Evergrande har som strategi att täcka in flera delar, inte bara elbilarna utan även batterierna som kan komma att bli den kritiska detaljen när det gäller elbilstillverkning, säger han.

Vad betyder affären för verksamheten vid Trollhättanfabriken?

– Det är svårt att säga. Självklart kan det innebära att även Trollhättanbilar om några år får batterier från systerbolag i koncernen. På det sättet är det positivt. Det hjälper oss med batteriförsörjningen, säger Fredrik Fryklund.

Kommer elbilstillverkningen i Trollhättan någonsin att dra igång?

– Det finns med i vår affärsplan. När fabriken i Shanghai är klar ska vi även komma igång med tillverkningen i Trollhättan. Vi lägger ner många miljoner varje år för personal, maskiner och anläggning, det hade vi inte gjort om planerna var att vi aldrig skulle igång.

När kan det bli?

– I fabriken i Tianjin utanför Peking håller allt på att bli klart och serietillverkning ska igång under 2019. Tanken är att den nya fabriken i Shanghai ska öppna året därpå. Därefter, grovt sett år 2021, är planen att Trollhättan ska användas för Nevsbilar, säger Fredrik Fryklund.

China Knowledge rapporterar att Evergrandes köp kan göra Nevs mer konkurrenskraftiga på den kinesiska marknaden. Samtidigt skriver South China Morning Post att Evergrande är djupt skuldsatt.

Hur ser ni på att Evergrande är kraftigt skuldsatt?

– Vi har inga synpunkter på det. Jag kan konstatera att det är ett stort fastighetsbolag och det ligger i sakens natur att fastighetsbolag gör stora förvärv hela tiden. Det är ingenting som bekymrar oss, säger Fredrik Fryklund.

Finns det några negativa aspekter av Evergrandes köp av Nevs?

– Nej, inte som vi har sett så här långt. Vi ser enbart positivt på det. De delar vår gröna vision och vill medverka till ett hållbart samhälle och vi får ekonomiska muskler för att bättre nå fram och kunna genomföra vår affärsplan. Det kommer kanske att dyka upp vissa saker som inte är jättebra men än så länge har vi inte sett det, säger Fredrik Fryklund.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.