Oriflame bekräftar: Missbrukat Fifa-märket inför fotbolls-VM

Oriflame bekräftar för Affärsvärlden att kosmetikabolaget missbrukat Fifa:s varumärke inför Rysslands värdskap för fotbolls-VM.

I helgen spreds uppgifter på fotbollssidor där ryska konkurrensmyndigheter uppgavs utreda Oriflame för att missbrukat det internationella fotbollsförbundet Fifa:s varumärke inför fotbolls-VM i landet, som drar igång senare denna vecka.

Nathalie Redmo, senior manager för investerarrelationer vid Oriflame, bekräftar för Affärsvärlden att bolaget använt Fifa-varumärket på ett ”otillbörligt” och ”felaktigt” sätt inom bolagets marknadsföring i Ryssland.

– Oriflame har nu vidtagit åtgärder för att komma tillrätta med den överträdelse som skett och har tagit bort det material i företagets kontroll som felaktigt använt FIFA:s varumärke, uppger Redmo.

Är det FIFA som initierat processen, eller är det några specifika ryska affärsintressen? 

– Vad vi förstår har den ryska konkurrensmyndigheten initierat processen mot Oriflame och andra företag efter ett tips.

Hur ser Oriflame på den finansiella risken vid ofördelaktigt utslag? Är den betydande eller försumbar på koncernnivå?

– Oriflame kan i detta stadie inte spekulera i vilka finansiella följder frågan kan få, och samarbetar till fullo med den ryska konkurrensmyndigheten.

Å Oriflames vägnar uppger Redmo att det inträffade är olyckligt, att bolaget ser allvarligt på händelsen och att Oriflame vidtagit ”nödvändiga åtgärder” för att komma tillrätta med ”den överträdelse som skett”.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.