Volvo Cars
Pressade Volvo Cars kan dumpa Polestar: ”Bättre att överlåta den biten”
"Vi har på oss två hattar idag - en ägarbolagshatt och en affärspartnerhatt. Nu kommer vi att fokusera på affärspartnerhatten", säger Björn Annwall, kommersiell chef för Volvo Cars.
2023 var på många sätt ett rekordår för biltillverkaren Volvo Cars. Försäljningsvolymen, omsättningen och vinsten var den högsta i företagets 97-åriga historia, enligt den färska delårsrapporten.
Isolerat för det fjärde kvartalet lyckades inte riktigt siffrorna ta sig upp i nivå med analytikernas förväntningar, men trots det rusade aktien med närmare 25% omkring lunchtid på torsdagen. Detta efter att biltillverkaren gått ut med att ledningen “utvärderar en eventuell justering av innehavet i Polestar, inklusive en utdelning av aktier till Volvo Cars aktieägare”. Samt att man inte längre kommer ge ytterligare finansering till Polestar.
Ökat fokus på det egna
Pressade Volvo Cars, vars aktie har halverats sedan noteringen, vill nu investera i sin egen “ambitiösa” resa.
“Vi har på oss två hattar idag – en ägarbolagshatt och en affärspartnerhatt. Nu kommer vi att fokusera på affärspartnerhatten”, säger Björn Annwall, kommersiell chef för Volvo Cars till Afv och syftar på Polestar.
“Nu visar vi tydligare vilken roll Volvo Cars kommer ha i Polestar framgent. Volvo går in i en ny fas och det gör Polestar också – som går från enbilsbolag till trebilsbolag. Volvo Cars är ett operativt bolag och ska inte lägga fokus på att vara ett ägarbolag. Geely Holdings Sweden är duktiga på att agera ägarbolag så det är bättre att överlåta den biten till dem”, fortsätter Björn Annwall.
Volvo Cars, som grundat Polestar, äger i dagsläget omkring 48% av den USA-noterade elbilstillverkaren. Vid en eventuell utdelning av Polestar-aktierna skulle Geely segla upp som huvudägare i Polestar. Noterbart är att Geely äger 79% av Volvo Cars.
Våt filt över aktien
Polestar svaldes av SPAC-bolaget Gores Guggenheim sommaren 2022. Sedan dess har aktien havererat och är ned med över 80%. Polestar har behövt ta in många miljarder kronor. Det har i sin tur påverkat aktien i Volvo Cars, enligt analytiker som Afv talat med.
“Min bild är att osäkerheten kring utifall att Volvo Cars kommer behöva sätta in mer pengar i Polestar (utöver lånen) bidragit till att sänka aktien”, sa Handelsbankens fordonsanalytiker Hampus Engellau till Afv inför rapportsläppet.
Carnegie är inne på liknande spår. I en kommentar till investerare efter rapporten lyfter analyshuset Volvo Cars besked om Polestar som “viktiga”.
“Ett sådant drag (utdelning av Polestar red. anm.) kan röja undan osäkerheten kring bolagets kassaflöde”, skriver Carnegie och pekar på att Polestar-innehavet är ett frekvent använt argument för investerare som ligger kort Volvo Cars, eller har en pessimistisk inställning till bolaget.
Vilka andra alternativ – utöver att dela ut Polestar till aktieägarna – finns det?
“Det vi tydliggör här är rollerna. Volvo är ett operativt bolag och Geely ett ägarbolag – som kan stötta Polestar. Exakt hur denna förändring där Volvo går ned i ägande i Polestar kommer att gå till får vi återkomma om. Det finns olika sätt att göra det på”, säger Björn Annwall.
Hur mycket kapital frigörs för Volvo Cars nu när finansiering av Polestar inte längre är aktuellt?
“Volvo har en stark balansräkning och ett bra, operativt kassaflöde. Sedan är vi nu inne i en relativt intensiv investeringsfas i form av framtidens teknologi och bygga egna motorer och så vidare. Men det viktigaste är att inte distraheras av två saker samtidigt, utan att vi kan endast kan fokusera på transformationen i Volvo Cars.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.