Råvaruexperten: ”Oljan på väg mot 100 dollar – kan spika högre vid ryskt embargo”

Saxo Banks råvaruanalytiker Ole Hansen spår ny uppgång för oljepriset i år, främst drivet av Kinas återgång till en mer normal ekonomi. I februari införs också ett embargo som innebär att Ryssland inte längre får sälja raffinerade produkter, vilket kan få priset att spika rejält.
Råvaruexperten: ”Oljan på väg mot 100 dollar – kan spika högre vid ryskt embargo” - Oil olja Ole S Hansen
Saxo Banks råvaruanalytiker Ole Hansen. Foto: Saxo Bank / Blake Ovard AP

2022 blev ett volatilt år för oljepriset där Brentoljan toppade på 139 dollar i början av mars, för att sedan bottna på 75 dollar i december. En prisfall på hela 46% från toppen.

Det som fick priset att spika upp var krigsutbrottet i Ukraina med efterföljande sanktioner mot Ryssland och en rädsla för brist på olja. Dessutom hade produktionen av raffinerade produkter som bensin och diesel minskats under pandemin, vilket höll priset uppe när skärrade röster höjdes om att vi kanske skulle behöva värma upp hela Europa med diesel istället för med gas.

Det skräckscenariot uteblev och i takt med att inflationen började rusa, dollarn stärktes och Fed printade räntehöjningar istället för pengar, föll oljepriset tillbaka rejält under andra halvan av året. Att Kina inte fick igång ekonomin och fortsatte med pandeminedstängningar lade också sordin på stämningen bland oljeköparna.

Det kinesiska nyåret börjar den 22 januari. AP Photo/Mark Schiefelbein

ÅTERHÄMTNING I KINA

2023 började med ett rejält prisfall – från 87 till 77 dollar – under årets två första handelsdagar. Sentimentet har sedan svängt något och oljan handlas nu kring 84 dollar.

Ole Hansen, råvaruanalytiker vid danska Saxo Bank och internationellt ansedd oljeexpert, tror att oljan har påbörjat ett återtåg mot 100 dollar igen:

”Oljan har börjat återhämta sig efter det senaste säljet, främst drivet av att Kina är på väg att öppna upp landet och få igång ekonomin igen. Snart börjar det kinesiska nyåret, men så fort det är avslutat och folk återgår till jobbet så borde vi se en ökning i den kinesiska ekonomin igen”, säger han till Affärsvärlden.

”Vi tror att Brentoljan kommer att handlas över 80 dollar under det första kvartalet. Risken för att priset ska ner under 80 har minskat i och med fokuset på återöppningen av Kina. Det finns också ett ‘soft-floor’ från OPEC+, vilket innebär att de kommer att skära ner produktionen igen om det skulle bli nödvändigt”, fortsätter Ole Hansen, som menar att det i sig gör att oljetraders blir mer bekväma med långa positioner igen.

ÖVER 100 dollar i Q2

Att riskerna för en djup recession i USA och Europa har minskat, tillsammans med ett kollapsat gaspris, ger ytterligare stöd för ett ökat oljepris, enligt Hansen.

”Brentoljan borde därmed nå 100 dollar under andra halvan av 2023.”

När det gäller oljebolagen har många haft en tuff start på året konstaterar Hansen.

“Norska Equinor, som är bolaget närmast oss, där föll kursen nyligen från 350 till 300 kronor, delvis drivet av det fallande oljepriset. Generellt tror jag att de stora oljebolagen kommer att göra bra vinster i år. Peak efterfrågan på olja är långt borta än, kanske 5–10 år.”

Om en ”windfall tax” införs så skulle det minska oljebolagens vinster, men det skulle å andra sidan driva upp oljepriset, då det i sin tur resulterar i färre investeringar i sektorn, menar Hansen.

EMBARGORISK

Ole Hansen varnar för en möjlig dubbeleffekt av nästa runda av sanktioner mot Ryssland, när det i februari blir embargo på raffinerade produkter såsom rysk diesel, bensin och jetbränsle.

”Vi i Europa har varit beroende av importerade raffinerade produkter från Ryssland, så de måste vi hitta någon annanstans. Samtidigt kommer Ryssland att få det svårt att sälja produkterna till andra marknader, vilket kan innebära att de måste skära ner på oljeproduktionen. Det skulle kunna få oljepriset att spika upp rejält och störa marknaden mer än ett embargo på olja, för oljan hittar alltid ett hem.”

Ole Hansen menar att rysk olja kan hamna i en svensk bil efter att ha blivit raffinerad någon annanstans i världen, medan ryska raffinerade och etiketterade produkter är betydligt svårare att sälja vid ett embargo.

”Det blir kanske inte lika stor prisrörelse som vid krigsutbrottet, men det kan säkert skapa osäkerhet och rädsla i marknaden när det gäller tillgång till raffinerade produkter.”

Många europeiska raffinaderier och handlare har köpt ganska aggressivt nu innan embargot säger Hansen, vilket gör att det kan ta ett tag innan effekten syns. För slutkonsumenten vid pumpen blir det dock ingen större skillnad då importkostnaden är en mycket liten del av bensin- och dieselpriset.

ANDRA RÖSTER OM OLJA

SEB:s chefsstrateg för råvaror, Bjarne Schieldrop, skriver i bankens senaste makrorapport att nuvarande oljepris är “absurt lågt” och tror på ett snittpris på 100 dollar i år.

Goldman Sachs chefsstrateg Jeffrey R. Currie spår 110 dollar i en intervju med Bloomberg.

S&P Globals  energiexpert Daniel Yergin säger till CNBC att han tror på 120 dollar efter fullt kinesiskt återöppnande. Vid en recession tror Yergin att priset skulle falla till 70 dollar.

Oljeorganisationen EIA sänkte nyligen prisprognosen rejält för 2023 och spår ett genomsnittspris för Brentoljan på 83 dollar. Snittpriset 2022 var 99 dollar.

REA PÅ RYSK OLJA

Pristaket som EU nyligen införde på den ryska oljan, har dock inte fått någon som helst effekt säger Hansen.

“Så sent som i förra veckan så sålde Ryssland olja för under 40 dollar fatet, så det är redan halva priset och långt under pristaket på 60 dollar. Det finns bara två köpare för rysk olja, Indien och Kina, så de kan diktera priset som de vill.”

Att skära ner på produktionen är heller inte något man gör i första taget, då det inte är som att vrida av och på en vattenkran direkt, utan det skulle vara den absolut sista utvägen för Ryssland, konstaterar Ole Hansen.

På Affärsvärldens sida Börsen idag kan du följa utvecklingen för oljan under året.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från Envar Holding AB