SAS: Resenärer med inställt flyg ska kompenseras

Flygbolaget SAS vd Anko van der Werff lovar att alla som fått sina flyg inställda i sommar ska kompenseras.
SAS: Resenärer med inställt flyg ska kompenseras - sas-strejk-700_binary_6956579.jpg

SAS som granskas av Konsumentverket då 168 anmälningar mottagits om bland annat lång väntan på återbetalning meddelar nu att de ska betala tillbaka, skriver TT.

Alla resenärer som reser inom eller från ett EU-land har rätt till ersättning vid inställda flyg eller längre flygförseningar. Detta kan få kostnaderna att stiga ytterligare när resenärer ska betalas tillbaka.

”Jag vill först av allt be om ursäkt för vad som hände i somras och som slog hårt mot våra passagerare. Alla som har rätt till ersättning kommer att ersättas och vi gör allt vi kan för att hantera den volym av krav vi fått. Vi respekterar till fullo passagerarnas rättigheter”, säger Anko van der Werff till TT.

Vid förra strejken 2019 hade SAS en helt annan syn på saken och frågan fick avgöras i domstol. Attunda tingsrätt fastslog då att SAS skulle betala ersättning till de som fick flyg inställda eller försenade.

Nyligen kom även beskedet att bolaget måste ställa in 1 700 planerade avgångar i september till oktober.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Curasight