Smart Eye får order värd 100 miljoner

Teknikbolaget Smart Eye har valts ut av två befintliga japanska kunder att leverera Driver Monitoring System-mjukvara till ytterligare fyra bilmodeller. Det framgår av ett pressmeddelande.
Lagstiftning gör att marknaden för eyetracking-teknik i bilar växer i rask takt. Den regulatoriska medvinden har gjort att Smart Eye har klarat sig anmärkningsvärt väl i pandemin. Foto: Pressbild.
Foto: Smart Eye

Den estimerade intäkten från ordern är 100 miljoner kronor baserat på prognoser för den beräknade produktlivscykeln. De nya modellerna kommer gå i produktion under 2023 och 2024.

Kunderna är två globala japanska fordonstillverkare som ingår i samma allians. De har tidigare valt Smart Eyes mjukvara för 14 av sina bilmodeller.

Smart Eye har nu fått 107 design wins från 16 biltillverkare. Det sammanlagda värdet över produktlivscykeln för nuvarande design wins uppgår till mer än 2 685 miljoner kronor. Det potentiella värdet från ytterligare design wins med biltillverkare på befintliga plattformar är cirka 4,4 miljarder.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG