Spotify planerar lansering av dyrare premiumtjänst

Under 2022 höjde bolaget sina priser i fler än 40 länder. Nu planerar Spotify att lansera en dyrare och mer exklusiv abonnemangstjänst.
Spotify planerar lansering av dyrare premiumtjänst - Namnlös design (1)

Den nya tjänsten kallas internt för ”Supremium”, uppger insatta personer för Bloomberg News.

Den nya tjänsten väntas lanseras i år utanför USA först. Spotify avböjer att kommentera uppgifterna.

Spotifys aktie har haft en stark utveckling med en uppgång på drygt 100 procent från årsskiftet. Bolaget möter samtidigt stark konkurrens från rivaliserande tjänster från Apple och Amazon.

Spotifys vd Daniel Ek sade tidigare i år att bolaget balanserar prisökningar med ambitionen att öka antalet abonnenter. Under 2022 höjde bolaget sina priser i fler än 40 länder.

Bolaget har också vidtagit besparingsåtgärder för att nå lönsamhet. I januari minskades personalstyrkan med 6 procent följd av neddragning med ytterligare 2 procent av antalet anställda tidigare i juni. Vidare har högprofilerade podcast-avtal löpt ut och bolaget söker efter att hyra ut kontorsytor i andra hand i sitt kontor i New York City.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets