Stora pengar på spel i sommarvädret
Med semestermånaden juli för dörren är intresset för vädret på topp. Inte minst bland företag, där sol eller regn kan betyda skillnaden mellan vinst och förlust. Många vänder sig därför till SMHI för att köpa detaljerade prognoser.
– Exempelvis är caféet ute på Fjäderholmarna kund hos oss. De vill i god tid veta när det blir soligt och varmt så att de kan ha tillräcklig bemanning. Likaså vill de veta när det blir sämre väder för då kommer det inte alls lika mycket folk ut dit, säger SMHI:s marknadschef Christer Åkerlund.
Bolag som förlorar på att det är fint väder är exempelvis detaljhandelsföretag. De flesta väljer solstolen istället för att gå en shoppingrond.
– Dessutom är klassikern bönderna som inte gillar det vädret alla andra gillar. Solsken och värme skapar torka så de tycker att regn och rusk är bra väder, säger Åkerlund.
SMHI är självt, naturligtvis, ett bolag som tjänar på väder. De erbjuder en rad tjänster som underlättar för företag. De tillhandahåller inte längre bara väderleksprognoser utan försöker även erbjuda mer skräddarsydda lösningar med mottot att båda parter ska tjäna på det. SMHI har bland annat registrerat varumärket “Weather Sync”. Affärsidén är att hjälpa företagen att styra sin verksamhet till väderförändringarna. Syftet är att företagen oavsett väder ska drivas på optimalt sätt och på så sätt öka lönsamheten.
Exempelvis riktar SMHI sig mot företag inom sjöfart, medier och åkeriföretag. Till exempel ger de rapporter om väglag, med mera. Dessutom har de nu startat en tjänst som är till för att minska energiförbrukningen i bostäder, skolor, kontor och dylikt. Genom att placera en dosa i byggnaden det gäller, mata in data om isolering, antal personer som verkar inuti, antal fönster i söderläge med mera så räknar en avancerad modell hos SMHI ut hur mycket energi som behövs för att hålla rätt temperatur. Data som kontinuerligt sänds till varje dosa. Detta sparar mycket energi och det ett jämnt inomhusklimat.
I USA är så kallade väderderivat populära. Dessa går ut på att väderkänsliga företag betalar in en premie för att försäkra sig mot eventuella förluster till följd av ett – för dem – sämre väder än normalt.
Denna tjänst har inte slagit igenom i Europa eller i Sverige ännu. Men tillsammans med försäkringsbolag tillhandahåller SMHI denna typ av tjänst. Det är ofta energiföretag som vill försäkra sig mot speciella typer av väder. Energiföretag har kunder med krav på långa fasta avtal. Genom att använda väderderivat kan de säkra sådana kontrakt. Förlorar de 100 000 till följd av oväntat mycket regn får de ersättning för detta via derivatet.
I USA kan det även handla om konsertarrangörer som vill försäkra sig mot förluster till följd av regn. Blir det fint väder och fullsatt får arrangören i gengäld betala en del av vinsten till försäkringsbolaget.
– I USA tecknar försäkringsbolag derivat till privatpersoner som vill försäkra sitt bröllop mot dåligt väder, sådana affärer handlar om belopp på bara några hundratusen. I Sverige är det i stort sett enbart energibolag som handlar med väderderivat och då rör sig det om miljonbelopp, säger Christer Åkerlund.
För SMHI skulle en ökad väderderivatmarknad smaka mumma.
– Såväl säljaren som köparen anlitar oss för att få prognoser, så det skulle vara en bra business även för oss, säger Åkerlund.
I Sverige är vi en bit efter men i framtiden blir det säkerligen mer och mer som i USA. Kanske kan man om tjugo år försäkra sig så man tjänar pengar på en regnig semester? Istället för analyser från Enskilda och Carnegie får vi väl då vänja oss vid rekommendationer från SMHI. Råden skulle kunna vara att köpa storm och sälja åska…
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.