Storbankerna som får sämst kundbetyg

Storbankerna Nordea och Swedbank ligger i botten av Svenskt kvalitetsindex undersökning av kundnöjdhet bland bankkunder. I topp hamnar Länsförsäkringar och Icabanken.

Swedbank, som under året har brottats med avslöjandet om omfattande problem med misstänkt penningtvätt i Baltikum och bytt både vd och ordförande, hamnar i botten när det gäller kundnöjdheten bland privatkunder med betyget 59,6. Det kan jämföras med branschsnittet på 67,3 och toppbetyget till Länsförsäkringar på 76,9.

När det gäller kundnöjdheten bland företagskunder är det Nordea som ligger i botten på 58,8.

”Våren innehöll tät medierapportering om ledningsbyten och penningtvätt. Trots det noteras inga påtagligt negativa effekter på den generella nöjdheten. Kunderna tycks ha vant sig vid ett normalläge där den här typen av händelser inte längre får någon mätbar inverkan på nöjdhet och förtroende”, skriver SKI i ett pressmeddelande.

SKI samlade in data för rapporten under perioden 6 augusti-13 september i år. Totalt intervjuades 5 074 privatpersoner och 4 368 företagsföreträdare.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.