Susanna Bervå ny i MTGs ledning

I grabbighetens högborg käkar man taggtråd till frukost, jobbar jämt och skickas ut att köpa snus till cheferna. Ingenting är omöjligt, men för att nå toppen måste man vara beredd att börja från den absoluta botten. Sådan är den mytiska bilden av karriärgången i ett av börsens mesta machobolag, Stenbecksägda MTG.

”Äh, lägg av. Tror folk fortfarande på det där?”, säger Susanna Bervå, 41 år och andra kvinnan in i bolagets ledningsgrupp (efter Kinna Bellander som är chef för affärsområdet Modern Studios). Sedan oktober är hon VD för MTG Radio, som omfattar Rix FM, Power Hit Radio och norska P4 ”Radio hele Norge” och som enligt senaste delårsrapporten omsätter cirka 100 Mkr.

Hon beskriver sig som en ”misslyckad akademiker” som halkade in i Kinneviksfären på det berömda bananskalet. MTG-karriären inleddes som ekonomichef på Trash Television under den tid då Per Bystedt var VD och det utskällda tävlingsprogrammet Tutti Frutti kablades ut i etern. Därefter har hon suttit som ekonomichef på Strix, ZTV och MTG Radio innan hon tog klivet upp till VD-posten.

”Jag tror att det finns en viss mängd unga män i det här bolaget som har fem-sex universitetsexamina i bagaget och har som ett slags självändamål att odla den myten för att de själva vill vara lite tuffa. Jag har jobbat inom Kinnevik och MTG i nästan sju år nu och haft kontakt med Skeppsbron (Stenbeckssfärens högkvarter, reds anm.) hela tiden, och machobilden har väldigt lite att göra med verkligheten.”

Hur ser verkligheten ut då? ”Det är ett hårt tempo vilket är oundvikligt när själva affärsidén är att vara ett snabbrörligt, föränderligt bolag. Ingenting är omöjligt. Och det är kul och enormt utvecklande om man inte är rädd att hugga i. Och det gäller oavsett om man är man eller kvinna. Att ha mål i mun, skinn på näsan och mod nog att våga ta för sig är en klar fördel, men i gengäld är det en väldigt platt organisation, det är bara att lyfta luren när man vill prata med någon på högre nivå. För några år sedan, när det startades väldigt många bolag på kort tid, var det väl lite ’high chapparal’-stämning. Men sedan dess har man konsoliderat verksamheten och idag är det inte alls så kaotiskt som folk tycks tro.”

Vad vill du med MTG:s radioverksamhet? ”Vi har uppnått det vi föresatte oss för ett år sedan; att bli marknadsledare och förfoga över Sveriges största nätverk, Rix FM, och största radiostation, Power Hit Radio. Det hela branschen nu måste göra är att öka förtroendet för radio som mediekanal. Vi måste sluta priskriga och istället jobba tillsammans för att utbilda medieförmedlare och reklamfolk om vårt medium. Där tycker jag att det är dags för oss som marknadsledare att gå i bräschen för det arbetet.”

Hur ser reklammarknaden för radio ut närmaste tiden? ”Radiobranschen som helhet ska gå break-even i år och har hittills tyngts av höga startkostnader och tunga koncessionsavgifter till svenska staten. I USA är står radion för 8 procent av den totala reklamkakan och i övriga Europa för cirka 5-6 procent. I Sverige ligger den än så länge bara runt 3,5 – 4 procent, men det finns stor potential. Under årets två första kvartal har vi haft en fantastisk tillväxt, även om takten sedan mattades av lite under augusti.”

Vilka är radions främsta fördelar jämfört med andra medier? ”Det är snabbt. Det är billigt. Och för vissa typer av branscher är det väldigt effektivt. Vi ser tydligt att annonsering i radio driver IT-användning och rekrytering, inte minst har vi märkt det när vi själva försökt rekrytera trainees, s k Lumor, genom Power – det ger alltid mängder med svar.”

Den enda radiostation som verkligen lyckats göra ett avtryck under hösten är 106,7 Rockklassiker som lottade ut en bröstförstoring som ett led i sin marknadsföring. Är branschen överlag så desperat? ”Visst kan det tyckas desperat. Jag utgår ifrån att någon trodde sig ha fått en kul idé, men uppenbarligen hade de väldigt fel. Det hade varit roligare om de valt att lotta ut en penisförlängning – i jämställhetens namn, he,he.”

Obligatorisk fråga; har du någonsin fått köpa snus åt Pelle Törnberg? ”Ha, ha, nej, och jag har aldrig varit Luma heller. Det går faktiskt att utmärkt att komma vidare ändå.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.