Detaljhandel
Svensk detaljhandel svagare än väntat
Enligt SIX News analytikerenkät väntades en uppgång på 3,9 procent. Spannet i förväntningarna sträckte sig mellan +2,7 och +4,5 procent med en median på +4,0 procent.
I månadstakt var detaljhandeln ned med 0,7 procent. Analytikerna hade räknat med en uppgång på 0,2 procent (spann -0,6 till +0,5 procent).
Statistiken presenteras av SCB och HUI Research.
Utfallet för juni reviderades till +3,4 procent (preliminärt +3,3) i årstakt.
I löpande priser ökade detaljhandeln med 2,3 procent i årstakt i juli (+3,6 procent månaden innan).
I juli steg dagligvaruhandeln med 3,3 procent i årstakt medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 1,3 procent, räknat i löpande priser.
Under tremånadersperioden maj-juli minskade försäljningsvolymen med 0,2 procent, jämfört med närmast föregående tremånadersperiod.
“Den positiva utvecklingen i juli för totala detaljhandeln får ses som god då många befarat att den värmebölja som rådde under stora delar av juli skulle bli ett hinder för konsumtionen. Dock påverkade högsommarvärmen delbranscherna på olika sätt. Konsumenterna lade mer pengar på livsmedel och valde bort heminredning och byggvaror, vilka levererade svagare utvecklingstal i juli. Två delbranscher som visade på en betydligt bättre utveckling var bok- och pappershandeln samt klädbranschen som ökade med 8,1 respektive 2,3 procent. Klädhandeln har således visat positiva tal under hela 2014”, kommenterar HUI Research.
“Den samlade utvecklingen hittills i år ligger på 3,2 procent, vilket är i linje med HUI:s prognos för helåret om 3 procent. Det finns goda förutsättningar för att detaljhandeln ska fortsätta på denna nivå trots tuffare jämförelsetal under hösten. En rekordlåg ränta, att hushållens förtroende är på normala nivåer samt valår, som skulle kunna ge en positiv inverkan på konsumtionen, kan understödja handeln”, fortsätter HU Research.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.