Svenska e-handeln ökade starkt i december

Den svenska e-handeln ökade med 50% under december, mätt som årstakt. Det framgår av Postnords rapport E-barometern för julmånaden, en undersökning som genomförts av Kantar Sifo.
e-handel, e-handeln
Foto: Claudio Bresciani/TT
Det var betydligt fler personer som valde att e-handla under månaden och dessutom för ett betydligt högre belopp i snitt per person. Totalt e-handlade 85 procent, vilket var oförändrat mot november. Vanligast är att man köper skor och kläder, 47 procent. Dagligvaror ökade dock väsentligt, upp från 12 till 24 procent.

”Dagligvarorna har under hela året varit en av de varukategorier som växt kraftigast på nätet. I december kunde vi se att oron för virussmitta nådde sin topp, vilket innebar att folk stannade hemma och undvek mataffärer såväl som andra affärer. Till det kan man lägga en effekt av att väldigt få lämnade Sverige, vilket annars är relativt sett vanligt under december”, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, i en kommentar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets
Annons från Invesco