Thunholm: H&M måste lära sig en sak – och det är att bara hålla tyst

Fredric Thunholm uppmanar H&M-chefer att inte kommentera något, apropå den senaste skandalen som Aftonbladet rapporterat om. Han menar att det är helt onödigt, eftersom det ändå inte spelar någon roll. 
Kära VD på H&M, du behöver inte säga någonting. Du kan bara säga ”ingen kommentar”. Eller inte ens det, bara håll tyst. Ingen företagsledare låter sig intervjuas idag. Det är givetvis svagt, rent allmänt. Men alla har accepterat att det är så det funkar, skriver Fredric Thunholm.

Det stormar en del kring H&M för stunden. Man kan fråga sig varför. Ja, givetvis vet jag bakgrunden: Man skickar begagnade kläder till bland annat Ghana, som inte vill ha kläderna, eftersom kläderna är omöjliga att sälja begagnade, eftersom de är usla, så kläderna blir skräp, som dumpas i havet och förstör hela det kustnära ekosystemet. Det är trist och dåligt, absolut. Men frågan som jag skulle vilja ha svar på är: Vad hade ni trott? Och för all del, bonusfrågan: Vad tror ni att andra gör? Detta är inte några buggar i systemet. Detta är systemet.  

Nej, men allvarligt. Vad hade ni trott? Varje år tillverkas ungefär hundra miljarder plagg och hälften av dessa slängs, eller ”lämnas in för återvinning”. Jag är så himla nyfiken på vad ni hade trott händer med de här plaggen.  

DEN MAGISKE TROLLKARLEN ZANUSTER 

Ni kanske tror att det kommer en magisk trollkarl som kanske heter Zanuster eller Bolo eller något annat mystiskt trollkarlsnamn och fixar det. Till honom skickas överblivna, i princip oanvända, kläder. Och han sveper sitt magiska spö över dem. Då förvandlas alla kläderna till härliga saker: De blir perfekt mogna mangofrukter, sköna jazz-skivor, solpaneler, jättegulliga labradorvalpar och kanske mediciner av olika slag. Zanuster (eller vad han nu heter) sitter på en tron gjord av moln. Älvor masserar hans nacke.  

Eller ni tror att en smart uppfinnare som heter Melinda har löst problemet. Melinda, som hoppade av MIT för att hon var för smart för dem, har hittat ett sätt att göra framtidens byggmaterial av kläderna. Genom att använda energi från solstormar kan Melindas företag Amazing Green Tech komprimera kläderna, så att de blir till ett i princip oförstörbart byggmaterial. I processen uppstår en biprodukt som visat sig vara ett botemedel mot så skilda saker som cancer, malaria, pinjemun och tråkig attityd. 

Om ni reagerar så här när ni ser vad som händer med klädavfallet, vänta tills ni får veta hur fast fashion-företagen producerar sina kläder. Era huvuden kommer att explodera.  

DU BEHÖVER INTE SÄGA NÅGOT! 

Vi har också tvingats att se och höra några otroligt dåliga mediala framträdanden av chefer på H&M, inte minst VD Helena Helmersson. Detta är trist av två skäl. Dels eftersom chefer som gör så dåligt ifrån sig borde vara extrema varningsflaggor för investerare. Och dels eftersom Helmersson hade tjänat på att bara vara tyst. Kära VD på H&M, du behöver inte säga någonting. Du kan bara säga ”ingen kommentar”. Eller inte ens det, bara håll tyst. Ingen företagsledare låter sig intervjuas idag. Det är givetvis svagt, rent allmänt. Men alla har accepterat att det är så det funkar. Så kom ihåg det. Knip igen! Lämna rummet. Gå din väg. Kasta mobilen i en sjö.

Kommentera inget, eftersom detta inte är en kris. Allt kommer snart att återgå till det normala. Eller okej, det beror på perspektivet. För de fiskar som levde i vattnen utanför Ghana är det såklart en kris eftersom deras korallrev nu täcks av gamla kläder. Men du är ju ingen fisk, Helena, eller hur? För dig är det ingen kris.

SUSTAINABILITY OCH CIRKULARITET 

Allt kommer fortsätta som vanligt. För vad är alternativet? Tror någon att svenska konsumenter skulle betala rimliga pengar för kläder? Att folk ska sluta köpa tjugo plagg i månaden och skicka tillbaka nitton av dem? Haha. Såklart inte. 

Alla konsumenter vet hur fashion-företagen hanterar människor, natur, vatten och planeten. Alla konsumenter struntar i det. Jag är en av dem! Det händer att jag köper t-shirts på H&M och väljer nån som inte är billigast och där det kanske står nåt om ”eco cotton” eller något annat lika korkat, på etiketten. Det som händer på fabrikerna i Bangladesh och på stränderna i Ghana är inte buggar i systemet. Det är systemet. 

Tyvärr finns det inget som kan stoppa det. Om branschen hade haft ett genuint engagemang, hade man inte pratat om ”sustainability” eller ”cirkularitet”. Då hade man bara gjort vettiga saker. Om du gör allting på ett sätt som är bra för planeten, och inte bara punktinsatser och symbolåtgärder, då behöver du inte prata om det. Men herreminje vad det pratas om sustainability och cirkularitet, du. Oj oj oj. 

Men vad trist det här blev. Kan vi verkligen inte lösa detta? Finns det inte något sätt där företag kan producera hundra miljarder plagg per år, utan att det är lite dåligt för miljön och människorna? Nej tyvärr så finns det ju inte det. Någon kanske undrar om vi verkligen behöver hundra miljarder nya plagg varje år. Och det behöver vi såklart. Vi är fria individer i en global marknadsekonomi. Man vill kunna välja stil och byta den. Prova sig fram. Det handlar om identitetsskapande. Markörer. 

BLÅTT, GRÖNT, FRANSAR OCH GLITTER/STRASS 

På samma sätt som ingen kan ändra politiska beslut som gör människors individuella liv lite skönare, kan ingen ändra en kommersiell infrastruktur som fyller samma funktion: Att göra livet lite skönare. Det saknas helt enkelt incitament. Fast fashion är en fungerande marknad, där utbudet är mycket större än efterfrågan, vilket håller ner priset.  

Absolut, Ghana skulle kunna reglera importen. Men då skickas de usla kläderna till Liberia eller Benin istället. Bangladesh skulle kunna ställa krav på tillverkare. Men då flyttar produktionen till Laos eller El Salvador.  

Jag kollar på Elle vilka färger som är trendiga i sommar. Det visar sig vara blått, vitt, gult, rosa, grönt, rött, beige och lila. Metromode upplyser om vilka trender du bör satsa på. Nämligen: Fransar, cargobyxor, virkat, låg midja, croppade jackor, transparent, glitter/strass, armsmycken, djurmönster samt enkla sandaler.  

Sitt inte där och sura, sommaren är här – gör dig redo. 

Fredric Thunholm är kommunikationsstrateg på mediebyrån Wavemaker och har bloggen ”Tänk på döden”. 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från AMF