Uber betalar miljonbelopp efter diskriminerande debitering

Tech-bjässen Uber har gått med på att betala 2,2 miljoner dollar för att lösa de påståenden som den amerikanska regeringen gjort gällande att deras väntetidsavgifter diskriminerade kunder med funktionshinder. Det rapporterar BBC och Wall Street Journal.
Uber
Enligt förlikningen kommer Uber att ”erbjuda flera miljoner dollar i kompensation” till mer än 65 000 användare som på grund av sitt funktionshinder behövde mer tid för att komma in i en bil och som debiterades en vänteavgift, sade justitiedepartementet på måndagen.

”Det har länge varit vår policy att återbetala väntetidsavgifter för passagerare med funktionshinder när de meddelat oss att de debiterats, och innan det här ärendet lämnades in gjorde vi ändringar”, sade en talesperson för Uber på måndagen.

Mer än 1 000 personer hade klagat på avgifterna som ofta börjar gälla om det tar mer än två minuter att komma in i bilen. Uber säger att den genomsnittliga debiteringen ligger på mindre än 60 cent.

Stämningsansökan lämnades in i november om att Uber skulle ändra sin policy för vänteavgifter och betala ospecificerat skadestånd.

Enligt villkoren gick Uber med på att betala mer än 1,7 miljoner dollar till 1 000 passagerare som klagat samt ytterligare 500 000 dollar till vissa personer.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Invesco
Annons från Trapets