Vill stoppa tv-reklam för alkohol

Konsumentverket och Myndigheten för radio och tv vill stoppa reklam för och sponsring av alkohol som sänds i svensk tv från programföretag i Storbritannien, då de båda myndigheterna menar att programföretagen kringgår svensk lagstiftning.

Det framgår av ett pressmeddelande från Konsumentverket.

I Sverige är det förbjudet med reklam för och sponsring av alkohol i tv. Det är det däremot inte i Storbritannien och genom att SBS och Viasat, företagen bakom TV3, TV6, TV8, Kanal 5 och Kanal 9, har etablerat sig där kringgår de svensk lagstiftning, menar Konsumentverket.

Konsumentverket och Myndigheten för radio och tv vill nu ta till samma åtgärder som man i dag kan använda mot ett företag som sänder reklam för och sponsring av alkohol från Sverige. Till exempel skulle Konsumentombudsmannen kunna stämma SBS och Viasat i svensk domstol, menar de.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.