Viva Wine: Ungdomligt vin som kan lagras

Växelkurser och en pandemibaksmälla har distraherat börsen från Viva Wines operativa framgångar. Med försiktiga antaganden borde aktien blomma ut.
Viva Wine: Ungdomligt vin som kan lagras - lynx-ny-850
Ett av Viva Wine Groups varumärken, Lynx. Andra exempel är II Barone, Pietro di Campo, Leva och Ecologica.
Viva Wine Group
Börskurs:  36,30 kr Antal aktier:  88,8 m
Börsvärde: 3 225 Mkr Nettoskuld:  519 Mkr
VD: Emil Sallnas Ordförande: Anders Moberg

Viva Wine Group (36,30 kr) utvecklar, marknadsför och säljer vin. Bolaget importerar och distribuerar vin med verksamhet på nordiska monopolmarknaden och europeisk E-handel. 27% av allt vin som säljs i Sverige kommer från Viva Wine. I Finland och Norge är motsvarande siffror 21% respektive 6%. Försäljningen i Norden utgör 81% av Vivas totala omsättning, medan E-handeln i Europa står för resterande del.

Affärsvärldens huvudscenario 2024E 2025E 2026E
Omsättning 4.200 4.368 4.543
 – Tillväxt +5% +4% +4%
Rörelseresultat* 336 371 454
 – Rörelsemarginal* 8,0% 8,5% 10,0%
Resultat efter skatt** 209 242 309
Vinst per aktie** 2,36 2,72 3,48
Utdelning per aktie 1,55 1,70 2,00
Direktavkastning 4,3% 4,7% 5,5%
Operativt kapital/omsättning 9% 9% 9%
Nettoskuld/EBITA* 1,0 0,3 -0,4
P/E** 15,4 13,3 10,4
EV/EBITA* 10,6 9,0 6,7
EV/Sales 0,8 0,8 0,7
*Avser bolagets egna Ebita-mått som exkluderar jämförelsestörande poster av engångskaraktär. Hädanefter kommer Afv använda sig av samma mått.

**Exkluderar resultat hänförligt till innehav utan bestämmande inflytande. Motsvarar cirka 10%.

Aktien har gått ner nästan 40% sedan noteringen i slutet av 2021. Inköp i euro och försäljning i SEK och NOK har tyngt vinsterna. Viva Wines E-handel har drabbats av en pandemibaksmälla och en försiktig konsument 2022 och 2023.

Affärsmän bland entusiaster

Viva Wine är ett entreprenörsdrivet företag. Över 71% av bolaget ägs av styrelsen och ledningen, där VD Emil Sallnäs och medgrundaren Björn Wittmark vardera äger 26%. Duon tog över ägande och ledarskapet för Giertz Vinimport i början av 2000-talet med ett affärsmässigt fokus. Giertz blev grunden för Viva Wine-koncernen.

I vinbranschen utgör en stor del av aktörerna passionerade entusiaster. Entusiasterna älskar vin och ägnar sig åt det som ett intresse och affärsmässighet kommer ofta i andra hand. Viva Wines skiljer sig åt och tar sig an vinmarknaden med ett traditionellt företagstänk. Huvudägarna i Viva Wine betonar att det är vinaffären som de brinner för, snarare än själva vinet.

Bolaget framhäver att de utgår från kundernas efterfrågan och trender när de utvecklar sina produkter. Detta står i kontrast till det mer traditionella sättet att skapa vin, där producenten utgår från produkten och hoppas hitta en marknad när vinet redan är producerat.

Nettoomsättning (Mkr) och koncernens marknadsandelar i Norden
Land 2020 2021 2022 2023
Sverige 2323 2339 2343 2455
Marknadsandel 24,5% 25% 26% 26,6%
Finland 353 383 374 457
Marknadsandel 14,5% 16% 16,8% 19,5%
Norge 66 304 320
Marknadsandel 5% 5,3% 5,9%

Ett exempel på Viva Wines framgångsrika affärsmodell är vinet “Ecologica” – ett av de första ekologiska vinerna som såldes i volym på Systembolaget. Produkten lanserades 2005 i samband med den ekologiska trenden, som ännu inte hade nått vinbranschen. Ecologica blev startskottet för storskalig ekologisk vinförsäljning.

Andra egna varumärken inkluderar II Barone Rosso, Leva, Mood och Crazy Cat. Om du har besökt Systembolaget de senaste åren har du förmodligen inte missat dessa.

Idag utgör cirka hälften av Viva Wines sortiment ekologiska och/eller hållbarhetsmärkta produkter. Bolaget ser detta som en konkurrensfördel då miljö- och hållbarhetskraven ökar inom branschen.

Organisk tillväxt och utökade marknadsandelar visar att bolagets affärsmodell är framgångsrik.

Norden och E-handel

Affärssegmentet Norden innefattar försäljning på monopolmarknaderna. Viva Wine är marknadsledare i både Sverige och Finland och har en aggregerad marknadsandel om 21% i Norden.

Ungefär hälften av all vinförsäljning i volym kommer från fem aktörer i Norden, varav en är Viva Wine Group. Efter de fem stora finns ett stort antal små- och medelstora vinhandlare.

Bolag Avkastning 1 år P/E 2024E EV/Ebit 2024E EV/Sales 2024E Ebit-marginal 2024E Årlig tillväxt 2025E-2026E
Anora Group -8% 10,4 9,0 0,6 7,1% 2,8%
Hawesko* -33% 20,8 14,6 0,7 4,6%
Royal Unibrew -17% 20,9 17,2 2,2 13% 3,8%
Viva Wine Group -13% 14,9 15,3 0,9 6,1% 5,3%
Genomsnitt -18% 17 14 1 8% 4
*Saknar estimat. Värden avser rullande tolv månader från och med december 2023.

Källa: Factset

Trots stora volymer så präglas Viva Wines nordiska affär av låga bruttomarginaler. Det indikerar att många aktörer i branschen knappt tjänar pengar på vinaffären. Viva Wines andra affärssegment är Viva Ecom, som bedriver verksamhet i Europa.

Det finns starka argument för online-expansion. Segmentet präglas av strukturell tillväxt, där endast 7% av all vinförsäljning i Europa sker via E-handeln. Det att jämföra med Storbritanniens 20%. Viva Ecom har visat att de kan växa med lönsamhet och kan möjligen differentiera sig från konkurrenter med egna varumärken. Produkternas förpackningar är standardiserade, har låga returer och en ständig efterfrågan.

Produktförsäljningen inom koncernen består av lika stora delar egna varumärken och partners. De egna varumärkena växer snabbare och har en bruttomarginal som är cirka 3% högre än partners.

Viva Wines försäljningsstatistik på Systembolaget visar att många vinköpare återkommer till bolagets egna varumärken under en lång tid.

Marknadstillväxt

I Europa har försäljningen av vin minskat sedan 2021, men förväntas växa med en årlig tillväxttakt (CAGR) på cirka 4% under de kommande fem åren, enligt Statista. VD:n berättar att totalvolymen i liter minskar i Europa, men att försäljningen kompenseras av en trend mot dyrare viner. Även i Norden ser man en utveckling mot dyrare och finare viner, men där är totalvolymen i liter stabil.

E-handeln för vin i Europa förväntas växa med över 6% per år under 2024 och 2025. Det är en återhämtning efter några tuffa år efter pandemin då E-vinhandeln krympte 20%.

Framgent ser Afv att Viva Wine kan öka omsättningen i linje med marknaden och förbättra lönsamheten tack vare stordriftsfördelar och en ökad försäljning av egna varumärken.

Finansiella mål

Viva Wine har haft samma finansiella mål sedan bolaget börsnoterades 2021:

  1. Tillväxt: Minst 4% organisk tillväxt i Norden på medellång sikt. Viva Ecom ska växa organiskt med 10-15% på medellång sikt. I tillägg vill koncernen växa via förvärv.
  2. Lönsamhet: Ebita-marginalen ska på medellång sikt uppgå till 10-12%.
  3. Skuldsättning: Nettoskuld/Ebitda ska understiga 2,5x. Temporära undantag kan uppstå – t.ex. i samband med förvärv.
  4. Utdelning: 50-70% av den årliga nettovinsten.

Tillväxt och lönsamhet är så klart viktigast för aktien. Ebita-marginalen för Norden och E-handeln har varit likartade inom intervallet 7-10% de senaste två åren.

Viva Wine definierar medellång sikt som 3-5 år. Målen fastställdes i samband med börsnoteringen december 2021. Afv anser därför att dessa mål bör ha införlivats senast i december 2026. VD och CFO bekräftar Afv:s uppfattning, men införlivandet är villkorat av en normaliserad växelkurs och en “något piggare konsument” i Europa.

Om målen skulle uppnås är Viva Wine-aktien väldigt billig idag (se det optimistiska scenariot nedan).

Förvärv och minoriteter

I Norden är bolagets förvärvsstrategi opportunistisk och fokuserad på entreprenörsledda företag. Just nu har man särskilt fokus på Norge, där Viva Wines marknadsandel är relativt liten. Lönsamhet är ett krav.

Det senaste förvärvet i Norden var norska Target Wines AS, som slutfördes i början av februari. Prislappen landade på cirka 7 gånger Ebita och förväntas ge en omsättningsökning på cirka 0,5% för koncernen.

E-handeln i Europa beskrivs som fragmenterad och att konsolidering pågår. Inom E-handeln söker Viva Wine mindre tilläggsförvärv samt större förvärv, likt Vicampo 2021. Vicampo-förvärvet motsvarade nästan en tredjedel av Viva Wines dåvarande omsättning och de betalade cirka 10 gånger Ebita, enligt VD. Idag finns det ett dussin bolag av liknande storlek som Vicampo.

Viva Wine vill se lönsamhet inom 18 månader i de E-handelsbolag koncernen förvärvar. Kravet på lönsamhet gör det svårt att hitta köpvärda kandidater, uppfattar Afv.

Vid förvärv köper Viva Wine oftast 90-95% av aktierna och vill ofta att ledningen fortsätter att äga resterande del av aktierna. En konsekvens av detta är att knappt 10% av nettoresultatet försvinner till minoritetsägare.

Goda synergier finns att hämta inom integration av lager och logistik, men även inom ekonomi och administration.

Afv ser positivt på förvärv eftersom bolaget har bevisat att de kan realisera synergierna. Ett närliggande exempel är bolagets centraliserade lager- och logistiknav för Viva Wines E-handel i Tyskland.

Kortsiktigt brus i aktiekursen

Bolaget uppskattar att en 1% förstärkning/försvagning av euron påverkar Ebita med 17 Mkr för hela koncernen. Under stora delar av 2023 förstärktes euron med cirka 3-5%. Förstärkningen kan alltså ha tyngt resultatet med 51-85 Mkr eller cirka 1,3-2,1 procentenheter på brutto- och Ebita-marginalen. Detta kan jämföras med en Ebita-marginal på 7,3%, motsvarande 292 Mkr för 2023.

Inom dagligvaruhandeln kan man motverka effekten genom löpande prishöjningar, men alkoholmonopolen i Norden tillåter endast prishöjningar två-tre gånger per år.

Affärsvärlden har ingen uppfattning om valutakursen, men den som tror på en fortsatt försvagad krona bör nog undvika Viva Wine-aktien.

Vart ska aktien?

Viva Wine utökar sin marknadsandel som marknadsledare på vin i Norden – en bransch som kännetecknas av stabilitet likt dagligvaruhandeln i Axfood eller Cloetta. Bolaget har ett lovande tillväxtben i E-handeln där lönsamhet prioriteras och redan har bevisats liksom resterande segment i koncernen. Skin-in-the-game är högt med ett insynsägande om 70% och eget ägande hos entreprenörerna som styr dotterbolagen.

Vinsterna är på kort sikt starkt påverkade av valutaförändringar och då särskilt EUR/SEK. Men på längre sikt styrs aktien av bolagspecifika faktorer.

Huvudscenario:

  • Tillväxt – Vi räknar med att bolaget växer som marknaden – 4% inklusive förvärv 2025 och 2026, vilket är försiktigt. Afv skissar på att E-handeln växer 6% under innevarande år och bär upp den totala tillväxten för koncernen till 5% för 2024.
  • Lönsamhet – Afv förväntar sig att Ebita-marginalen återhämtar sig för att nå koncernens finansiella mål om 10% 2026. Det motsvarar en vinstmarginal om 6,8%.
  • Värdering – Vi anser att Viva Wine förtjänar en högre värdering än andra bolag med samma börsvärde. Detta med grund av stabiliteten i affären, en marknadsledande position och ett högt insynsägande. Kvalitet med andra ord. Vi räknar med P/E 14 på våra prognoser för 2026. Värderingen är lägre än genomsnittet i branschen.

Huvudscenariot indikerar en potential kring 40%. Om bolaget istället skulle uppnå sina finansiella mål vad gäller tillväxt och lönsamhet så kan aktien dubblas från dagens aktiekurs.

Ett pessimistiskt scenario skulle vara att Viva Wine slutar prestera som man gjort historiskt och börjar tappa marknadsandelar. Långsiktigt tror vi att marknadens fokus kommer skifta åt Viva Wines verksamhet som presterar bra.

Tio största ägare Kapital Röster
Emil Sallnäs 26,28% 26,28%
Vin & Vind AB 26,20% 26,20%
John Wistedt 10,60% 10,60%
Bergendahl & Son 7,87% 7,87%
Fidelity Investments (FMR) 6,56% 6,56%
Capital Group 5,07% 5,07%
Svolder 4,71% 4,71%
Arinto AB 3,55% 3,55%
Danica Pension 1,32% 1,32%
Nordea Liv & Pension 0,60% 0,60%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från AMF