Marshall
Zound ökar omsättning och rörelseresultat

Omsättningen steg med 54 procent till 857,4 miljoner kronor (554,7).
Den större kategorin högtalare var tillväxtmotor med en ökning på 56 procent till 655,5 miljoner kronor (420,6). Försäljningen av hörlurar steg med 51 procent till 201,9 miljoner kronor (134,1).
Rörelseresultatet blev 173,8 miljoner kronor (70,6), med en rörelsemarginal på 20,3 procent (12,7).
Zound skriver att även om det första kvartalet var exceptionellt starkt, förväntas både intäktstillväxten och rörelsemarginalen bli mer i linje med de långsiktiga ambitionerna i samband med att man integrerar förvärvade Marshall Amplification för att frigöra hela koncernens potential.
Zounds förvärv av Marshall Amplification kommer leda till ett namnbyte av bolaget till Marshall Group den 15 juni.
Zound Industries, Mkr | Q1-2023 | Q1-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 857,4 | 554,7 | 54,6% |
Rörelseresultat | 173,8 | 70,6 | 146,2% |
Rörelsemarginal | 20,3% | 12,7% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.