Desenio: Motigt för näthandlarna

E-handelsbolaget Desenio kom till börsen med rejält pandemidopade siffror under fjolåret. Medvind har vänts till motvind med sjunkande e-handel för marknaden i första kvartalet 2022. Aktien är nu ned 94% från teckningskursen.
Desenio: Motigt för näthandlarna - Desenio.
Desenio Group
Börskurs: 4,60 kr Antal aktier: 144,1 m
Börsvärde: 663 Mkr Nettoskuld: 1 028 Mkr
VD: Fredrik Palm Ordförande: Alexander Hars

Desenio (4,60 kr) säljer posters och ramar via en direktförsäljningsmodell på nätet. Försäljningen sker direkt till konsument utan mellanhänder. När Desenio växte som fortast uppvisade bolaget en rörelsemarginal kring 30-35%.

Produktportföljen består av över 6000 motiv samt ramar och tillbehör. Motiven har huvudsakligen tagits fram av bolagets egna designteam. Koncernen har 180 anställda och försäljning i fler än 35 länder.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 1 227 1 154 1 212 1 272
 – Tillväxt +25,2% -6,0% +5,0% +5,0%
Rörelseresultat (justerad Ebita) 202 150 164 178
 – Rörelsemarginal 16,4% 13,0% 13,5% 14,0%
Resultat efter skatt 57 70 84 98
Vinst per aktie 0,40 0,49 0,58 0,68
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital 33% 24% 23% 21%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/Ebita 4,9 6,2 5,3 4,3
P/E 11,6 9,4 7,9 6,8
EV/Ebita 8,4 11,3 10,3 9,5
EV/Sales 1,4 1,5 1,4 1,3
Kommentar: Rörelseresultat avser justerad Ebita (exklusive engångsposter och immateriella avskrivningar).

Desenio genomförde en så kallad direktnotering på First North i slutet av februari 2021. Inga aktier erbjöds allmänheten utan erbjudandet riktades enbart till institutionella investerare. Teckningskursen var 72 kronor (9x omsättningen bakåtblickande).

Kvartal Organisk tillväxt
Q1 2021 60,5%
Q2 2021 -28,3%
Q3 2021 -20,9%
Q4 2021 -30,2%
Q1 2022 -28,5%

Första kvartalen (Q1 2021) som noterat bolag började bra (+60% organisk tillväxt) och stark resultattillväxt med en Ebita-marginal på 18,8% (16,6). Därefter började problemen. Trafiken till bolagets sajter försämrades under maj och var ännu sämre i juni. I Q2 ifjol var det organiska tappet hela 28%.

Desenio har fortsatt uppvisat negativ organisk tillväxt. Se utvecklingen under respektive kvartal i grafiken nedan (flik kvartal).

Kollapsen beror på att marknadstillväxten klappat ihop. När pandemin slog till under 2020 sköt e-handelstillväxten i höjden och många inredningsintresserade personer satt och klickade hem posters och tavlor från aktörer som Desenio. Även bolag med exponering mot renovering som Byggmax och BHG Group (tidigare Bygghemma) fick, som bekant, ett tydligt uppsving.

Affärsvärlden har varit i kontakt med Desenio som uppger att de inte tappat några marknadsandelar senaste åren utan det är marknaden som minskat underliggande. Vidare menar Desenio att konkurrensen inte ökat. Däremot tror Desenio att ett antal aktörer på marknaden agerar aggressivt för att hålla sin marknadsandelar, vilket kan leda till viss utslagning på sikt.

Inträdesbarriärerna på marknaden är generellt sett låga. Desenio äger själv motiven och konsten och har unika motiv samt låg kostnad för att ta fram motiven. Det är huvudanledningen till bolagets starka bruttomarginal på omkring 82%. Bolagets två centrallager finns i Sverige och i Tjeckien.

Stark tillväxt under pandemin

Senaste åren har tillväxten för handel på nätet varit stark. Tillväxten accelererade under pandemin. Mellan 2012-2019 växte näthandeln omkring 13-17% per år. Under coronadrabbade 2020 ökade tillväxten till hela 40%. 2021 växte e-handeln med ytterligare 20%. Tillväxten var stark i början av 2021 (+53% i Q1) men mattades av under året. I fjärde kvartalet 2021 minskade e-handeln med 1,2% enligt PostNords e-handelsbarometer.

Den negativa tillväxten har fortsatt in i 2022. Enligt branschorganisationen Svensk Handel minskade e-handeln med 13% i Sverige under första kvartalet i år.

Tittar vi på specifika kategorier så ökade tillväxten för “Möbler och Heminredning” till 63% år 2020. Kategorin växte 27% år 2021 och det var bara kategorin dagligvaror som växte snabbare ifjol (+35%).

I fliken “e-handelsandel” visas hur stor andel av köpen inom respektive kategori som sker på nätet. Hemelektronik har legat i topp länge och passerade under 2021 50%. Numera sker majoriteten av svenska konsumenters inköp av hemelektronik online. E-handelsandelen för möbler och heminredning är 13% jämförelsevis.

Avmattning för e-handlarna

I grafiken nedan visas tillväxten för några näthandelsbolag som noterades under 2021. Gemensamma nämnaren är att tillväxten för samtliga bolag saktat in senaste kvartalen. Enda bolaget som fortsatt sticker ut med riktigt hög tillväxt är Revolution Race som säljer friluftskläder.

Rugvista som säljer mattor på nätet uppvisade negativ tillväxt i Q1 (-9,1%, varav -12% organiskt). Pierce som säljer motorcykelutrustning gör för närvarande en nyemission på 350 Mkr och växte 14% i första kvartalet.

Tillbaka till Desenio. Vid Q1-rapporten lyfte VD Fredrik Palm fram att jämförelsetalen under första delen av andra kvartalet är tuffa. Men att bolaget väntar tvåsiffrig tillväxt under andra halvåret 2022 till följd av de operativ initiativ bolaget vidtagit.

Försäljningen minskade med 28% i Q1. Samtidigt blir jämförelsetalen enklare under resterande del av året. Vi skissar på ett försäljningstapp kring 6% på helårsbasis 2022. Därefter 5% tillväxt. Det skall tilläggas att prognososäkerheten är särskilt stor.

Använder vi en multipel på 9 gånger rörelsevinsten (EV/Ebita) finns 27% uppsida på sikt.

När det är skakigt på börsen blir bolagens balansräkningar och skuldsättning extra central. Desenio har en otäckt hög nettoskuld, drygt 1 miljard vid utgången av Q1. Affärsvärlden har varit i kontakt med Desenio som uppger att bolaget endast har covenanter (finansiella krav) kopplade till obligationen om nya lån skall tas upp eller om aktieutdelning skall ges. I övrigt finns alltså inga covenanter som kan brytas. 

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2023E EV/Ebit 2023E EV/Sales 2023E Ebit-marginal 2023E % Årlig tillväxt 2022-2024E %
Desenio -95,3 7,9 10,3 1,4 13,5 5,0
Rugvista -57,5 11,6 8,0 1,4 18,1 17,3
RevolutionRace 22,6 16,0 4,1 25,6 26,0
Pierce Group -75,0 9,3 7,8 0,4 5,3 15,2
Boozt -50,1 17,0 12,8 0,7 5,5 17,4
Lyko -36,3 60,1 1,0 2,3 23,9
Genomsnitt -62,8 21,4 11,0 1,5 11,7 17,4
Källa: Affärsvärlden / Factset

VD Fredrik Palm köpte aktier för 10 Mkr i november 2021 på kurser kring 21 kronor. Dessa aktier är nu värda 2 Mkr. Aktien har alltså gått ned med 80% sedan dess. I början av maj köpte ordförande Alexander Hars aktier för drygt 1,4 Mkr.

Osäkerheten är stor. Den stora risken är bolagets höga skuldsättning. I relation till rörelseresultatet senaste tolv månaderna är skuldsättningen 5,8 gånger. Desenio verkar inte riskera bryta mot några finansieringsvillkor men det vore samtidigt önskvärt med en lägre finansiell risk.

Bolagets nuvarande obligation förfaller i december 2024. Räntan på obligationen är Stibor 3m + 5,5%. Risken är att Desenio kommer få svårigheter att refinansiera obligationen när den förfaller, i alla fall till vettiga villkor. Då finns risken att det kommer krävas en nyemission.

Lyckas Desenio vända den operativa utvecklingen finns bra potential. Samtidigt är risken hög. Rådet blir neutral.

Desenio Group tio största ägare Andel
Verdane Capital 26,05%
MBHB Holding AB 12,68%
Alexander Hars 9,85%
Capital Group 8,00%
Fredrik Palm 6,74%
Ferd AS 4,33%
Nordnet Pensionsförsäkring 2,34%
Fidelity International (FIL) 2,24%
Lannebo Fonder 2,19%
Avanza Pension 1,72%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från ProRealAlgos