Innehåll från annonsör

Finansbolag – så snabbar du upp digitaliseringen av komplexa processer

För finansbranschen är plattformen LISA en knuff i rätt riktning. Det är en lösning för såväl SME-bolag som stora aktörer som vill erbjuda sina kunder digitala tjänster via en av marknadens modernaste onlineplattformar.
Finansbolag – så snabbar du upp digitaliseringen av komplexa processer - LeanOn_binary_6909844.jpg

LeanOn är ett svenskt IT-bolag – specialiserad inom finansbranschen – som hjälper sina kunder att digitalisera och effektivisera sin verksamhet. Bolagets produkt LISA är en onlineplattform som används hos värdepappersbolag och banker med höga krav på kundupplevelser, tillgänglighet och säkerhet.

”Den digitala nykundsprocessen är bara en av LISA:s alla smarta funktioner. Den möjliggör att till exempel privatpersoner genom några få knapptryck kan bli kund via bankens sajt och legitimera sig med BankID”, säger Johan Rydh, affärsutvecklare på LeanOn.

Vikten av kundkännedom

I dag dominerar det digitala kundmötet i jämförelse med det fysiska mötet. Förutsättningarna för att legitimera och få relevant kännedom om kunden har därför ändrats. Det innebär också nya utmaningar när rätt tjänster ska matchas mot rätt kund.

”Finansbolagen har interna policys och måste förhålla sig till lagkrav om vilken information som krävs om kunderna och hur de identifieras digitalt. `Know Your Costumer´, är extra viktigt – inte bara för att kunna ge kunden rätt service utan också för att kunna motverka penningtvätt och annan ekonomisk brottslighet”, säger Sarah Gripevall, marknadsansvarig på LeanOn och tillägger:

”Informationen om kunden måste också hållas uppdaterad över tid. Det innebär att banken kontinuerligt behöver fånga upp information om kunden så som till exempel information om kundens skattehemvist. Det måste kunna ske strukturerat med ordning och reda”.

Att systematiskt uppdatera kundinformation är extra aktuellt i och med de nya EU-direktiven med stor inverkan på finansbolagens hantering av kundinformation.

”Det här är LISA som gjort för – att kunna samla in information om kunder i enlighet med de krav regelverken ställer. Allt sker digitalt. Inga papper behöver skickas ut, vilket gör nykundsprocessen enklare och säkrare för alla parter samt att befintliga kunder får ett effektivt sätt att hålla sin kundinformation uppdaterad hos till exempel banken”, säger Johan Rydh.

Färdig produkt kortar ner time-to-market

Genom att använda LISA för att digitalisera komplexa processer kortas time-to-market ner. Plattformen är speciellt anpassad för finansbranschens krav på säkerhet och kan arbeta i symbios med kundens egna system.

” Det digitala samhället rör sig snabbt och som aktör gäller det att hänga med i svängarna. För de som snabbt och enkelt vill implementera ett systemstöd är LISA perfekt. Det är en startklar plattform som också är skalbar, vilket innebär att man som kund har möjlighet att välja de tjänster som är relevanta”, säger Sarah Gripevall och avslutar:

”Våra kunder kan själva administrera systemstödet efter eget behov. Tack vare att olika funktioner kan sättas ihop utifrån kundens specifika önskemål fungerar LISA för alla typer av bolag i finansbranschen – stora som små.”

Om LeanOn

LeanOn är ett svenskt IT-bolag specialiserade inom finansbranschen. Med moderna produkter och tjänster hjälper bolaget flera av Nordens största aktörer att digitalisera och effektivisera sin verksamhet. Bolagets produkt LISA är en startklar och modulär onlineplattform för såväl mindre startups som väletablerade fullservice-banker och andra aktörer inom finansbranschen. Digital nykundsprocess med KYC/AML och bankid-signering, värdepappershandel och kundportaler är bara några av tillämpningarna.

Läs mer på www.leanon.se

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.