Envirologic: Dags för kycklingrace

Envirologic är ett mikrobolag som utvecklat en maskin för automatisk högtryckstvätt i svinstallar. Senaste året har varit tufft trots god orderingång. Nu väntar en lansering av en ny maskin för kycklingbranschen.
Envirologic: Dags för kycklingrace - evo_cleaner_tvatt_ror-1
Att tvätta svinstall är ett tufft, smutsigt och ofta återkommande jobb hos grisbönder. Men någon måste göra det. Till exempel EVO Cleaner (bilden) som är Envirologics helautomatiska tvättrobot.
Envirologic
Börskurs: 3,20 kr Antal aktier: 9,9 m
Börsvärde: 32 Mkr Nettokassa: 2 Mkr
VD: Martin Pamrin Ordförande: Anna Leinder

Uppsalabolaget Envirologic (3,20 kr) utvecklar och säljer robotar för automatiserad högtryckstvätt av svinstall. Något som sparar mycket manuellt och smutsigt arbete.

Företaget startade 1999, har nu 17 anställda och ca 43 Mkr i omsättning men ännu ingen stabil lönsamhet. Under 2022 passerades milstolpen 1 000 sålda enheter.

Största ägare är Jan Lundmark med 10,1% av kapitalet. Christer Pamrin äger ungefär lika mycket men har även röststarka A-aktier och därmed 20% av rösterna. Bolaget har i år bytt VD till Martin Pamrin, son till tidigare nämnd storägare. Han äger aktier för 0,2 Mkr i bolaget.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 38 44 51 58
 – Tillväxt +8,0% +17,0% +15,0% +15,0%
Rörelseresultat -1 -2 1 5
 – Rörelsemarginal -1,7% -5,0% 2,5% 8,0%
Resultat efter skatt -1 -2 1 4
Vinst per aktie -0,12 -0,17 0,10 0,36
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -6% -9% 6% 18%
Avkastning på operativt kapital Neg. Neg. 11% 35%
Nettoskuld/Ebit 10,9 e.m. -0,3 -0,4
P/E -26,5 e.m. 32,0 8,9
EV/Ebit -45,7 e.m. 23,4 6,4
EV/Sales 0,8 0,7 0,6 0,5

 

Afv har då och då lyft fram Envirologic som ett intressant mikrobolag. Den tillgängliga marknaden är stor. Bolaget har talat om mer än 10 000 robotar bara i Europa. Idag tvättas de flesta svinhus manuellt genom att en arbetare spolar av det med högtryckstvätt. Att investera i en tvättrobot för ca 300 000 kr går att räkna hem relativt fort.

Svenskarna är tillsammans med det danska bolaget Washpower ensamma som att adressera marknaden.

Mer order

Orderingången tyder på ett tilltagande intresse. Senaste året har order på 140 enheter kommit in vilket är flera 100% mer än för några år sedan. Envirologic säljer främst via distributörer och intresset för produkten är bra, enligt bolaget. Nya partnersamarbeten har ingåtts för Australien, Irland, Nordirland och Taiwan under året.

Det har dock visat sig svårt att realisera vinstpotentialen i bolaget efter några goda år 2017-18. Dels tillkom ny konkurrens när Washpower 2016 lanserade robotar i lägre prisklass. Danskarna har varit framgångsrika och sålt 1 000 enheter sedan dess. Dels har coronakris och 2022 års inflationskris varit utmaningar för Envirologic.

På rullande 12 månader ligger rörelseförlusten på 2 Mkr. En förklaring ligger i att bruttomarginalen pressas från 46% under Q1-Q3 2021 ner mot 41% hittills under 2022. Kostnadsökningar på material och komponenter har inte kunnat kompenseras av prishöjningar. Svinbönderna brottas i sin tur med stigande priser på foder, el med mera.

VD Martin Pamrin uppger att bolaget nu kommunicerat prishöjningar som väntas slå igenom men med viss fördröjning. I övrigt jobbar bolaget med sina kostnader för att få ned inköpspriserna men också sänka andra rörelsekostnader.

Breddat utbud

En annan viktig insats är att ro i land det utvecklingsarbete som länge pågått för att ta fram en tvättrobot för kycklinguppfödare. Även deras lokaler har stora och återkommande tvättbehov som idag hanteras manuellt. Produkten kallas GO Cleaner.

Roboten presenterades i november på en mässa i Tyskland och ska lanseras till sommaren 2023 med Sverige som första marknad. Avsikten är att sälja GO Cleaner till en högre prispunkt än EVO Cleaner (för svinhus) och ledningen ser större lönsamhetspotential i sin kycklingrobot. Det finns enligt Envirologic inga med Go Cleaner direkt jämförbara produkter ute på marknaden. Washpower har dock en lösning på marknaden sedan en tid.

Balansräkning

Ett negativt kassaflöde från löpande rörelse (-1,7 Mkr) har tillsammans med investeringar i GO Cleaner-utvecklingen (-3 Mkr) minskat nettokassan till endast 2 Mkr per i år.

Under oktober tog Envirologic upp ett lån på 2,5 Mkr. Det löper enligt VD på 36 månader till marknadsmässig ränta. Vem som är långivare uppger de inte.

Reflektioner

  • De negativa resultaten under senare år är begripliga men ändå en stor besvikelse med tanke på att försäljningsvolymerna ändå utvecklas så väl som man kunnat hoppas. Konkurrenten Washpower redovisar en rörelsevinst på 7,1 miljoner DKK (6,7) för sitt brutna räkenskapsår som löper till halvårsskiftet 2022.
  • Att få ytterligare avkastning på sin innovation och sina distributörsrelationer genom att bredda sortimentet med en kycklingrobot låter som en bra idé. Erfarenheterna från Evo Cleaner tyder på att det ändå kan dröja innan en produkt får fäste.
  • Utgångsläget inför GO Cleaner-lansering är inte det bästa med en tunn balansräkning. Vi tycker det ser ut som att Envirologic behöver mer finansiering både om lanseringen av GO går bra (för rörelsekapital) eller dåligt (för rörelseförluster).
  • Bolaget har haft en tillväxt på 20% per år sedan 2017, vilket är bra men 2022 blir tredje året i rad med negativ rörelsemarginal. I huvudscenariot räknar vi med lägre tillväxt än 20% men en vändning till en lönsamhet på 8%. Med en värdering på 8x rörelsevinsten blir det inte så uppiggande potential (ca 25%). Det krävs accelererande tillväxt och bättre skalbarhet som i optimistiskt scenario. Inte omöjligt, men förutsätter nog att GO Cleaner blir en snabb succé.

För investerare i mikrobolag finns lovande omständigheter kring Envirologic som en stor marknad, okej bruttomarginal (40-50%) och en konkurrent som visar att det går att tjäna hyggligt med pengar. Hittills har det varit svårt att infria potentialen. Vi sätter ett neutralt råd.

Tio största ägare i Envirologic Värde (Mkr) Kapital Röster
Avanza Pension 8,3 28,6% 21,0%
Jan Lundmark 3,0 10,1% 7,5%
Christer Pamrin med bolag 2,9 10,0% 20,6%
Bjarne Graff 1,7 5,9% 11,0%
Anders Lif 1,7 5,7% 10,8%
Svesin Investment AB 1,4 4,9% 3,6%
Nordnet Pensionsförsäkring 0,9 3,1% 2,3%
Henrik Hytting 0,7 2,5% 1,8%
Anders Håkan Landelius 0,7 2,4% 1,8%
Daniel Nordström 0,3 1,1% 0,8%
Största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Martin Pamrin 0,2 0,6% 0,4%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 6,5%

 

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från AMF
Annons från Envar Holding AB