Mekonomen tillbaka i gamla hjulspår

En svag Q4 har fått Mekonomen på fall – kanske väl mycket. Kring 8 gånger rörelseresultatet är aktien billig. Även om den explosionsartade ökningen av nyregistrerade elbilar är en osäkerhet på sikt.
Mekonomen tillbaka i gamla hjulspår - Mekonomen
Mekonomen säljer bildelar och andra fordonstillbehör. Genom ett omfattande butiksnätverk levereras varor till de 3 700 Mekonomen-anslutna verkstäderna men produkterna säljs också till andra verkstäder såväl som direkt till slutkonsument. Bolaget är främst verksamt i Sverige och Norge samt Danmark (FTZ) och Polen (Inter-Team).
Mekonomen
Börskurs: 106,00 kr Antal aktier: 56,1 m
Börsvärde: 5 948 Mkr Nettoskuld: 2 264 Mkr
VD: Pehr Oscarson Ordförande: Robert M. Hanser

Det har sakta men säkert vänt till det bättre för Mekonomen (106 kr) som tampats med segdragna lönsamhetsproblem och hög skuldsättning.

2021 blev ett rekordår med 8% organisk tillväxt och ett justerat rörelseresultat över miljarden. Aktien handlades periodvis kring 180 kronor. Året slutade dock med en svag Q4-rapport som visade dalande lönsamhet. Aktien är ned drygt 30% hittills i år.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 12 309 12 801 13 057 13 319
 – Tillväxt +6,9% +4,0% +2,0% +2,0%
Justerat rörelseresultat (Ebita) 1 031 1 024 1 045 999
 – Justerad rörelsemarginal (Ebita) 8,4% 8,0% 8,0% 7,5%
Resultat efter skatt 572 700 747 722
Vinst per aktie 10,15 12,50 13,30 12,90
Utdelning per aktie 3,00 6,50 7,00 7,50
Direktavkastning 2,8% 6,1% 6,6% 7,1%
Avkastning på eget kapital 12% 13% 13% 11%
Avkastning på operativt kapital 52% 48% 47% 45%
Nettoskuld/Ebita 2,2 1,8 1,4 1,2
P/E 10,4 8,5 8,0 8,2
EV/Ebita 8,0 8,0 7,9 8,2
EV/Sales 0,7 0,6 0,6 0,6
Kommentar: nettoskuld exkluderar leasingskulder om totalt 1 648 Mkr. Justerat rörelseresultat exkluderar förvärvsrelaterade avskrivningar och vissa jämförelsestörande poster. Mekonomen kallar detta för Justerat Ebit men vi använder här termen Ebita som detta enligt oss snarare handlar om.

Klarat komponentbristen

Högre råvarupriser, komponentbrist och störningar i leveranskedjor har spökat under stora delar av 2021. På helåret lyckas man ändå prestera en högre justerad rörelsemarginal 2021 (8,4%) än 2020 (8,1%). Successivt under året mattades dock lönsamheten av något.

Mekonomen har ändå hanterat situationen väl – och kanske till och med haft en relativ fördel gentemot konkurrenterna. Bolaget är stora på sina marknader och har dessutom en reservdelsjätte som huvudägare i amerikanska LKQ som omsätter över 50 miljarder kronor i sitt europeiska segment. Starka relationer till leverantörerna har säkerligen bidragit till möjligheten att få tag på reservdelar och hålla lagernivåerna uppe.

Mekonomen har också haft medvind på andra håll. Man gick in i 2021 med genomförda prisökningar i ryggen vilket sannolikt hjälpte till att hålla uppe bruttomarginalerna under delar av året. Dessutom gynnades både Q1 och Q4 av kallt väder.

Ökat inflationstryck

Mekonomens Q4 Q4 21 Q4 20
Omsättning 3 129 Mkr 2879 Mkr
 – tillväxt +9% -3%
 – organisk +7% 0%
Justerat Ebita 203 Mkr 231 Mkr
 – marginal 6,5% 8,0%
Ebit 173 Mkr 204 Mkr
 – marginal 5,5% 7,1%
Kommentar: Justerat Ebita och Ebit för Q4 2020 har justerats för en försäkringsersättning om 56 Mkr.

I Q4 sågs också allt tydligare inflationstendenser och stigande transportkostnader vilket påverkade negativt. Tidigare genomförda prisjusteringar kunde inte kompensera vare sig för detta eller för viss negativ valutaeffekt och förändrad produktmix.

Totalt i koncernen föll den justerade rörelsemarginalen i fjärde kvartalet från 8,0% till 6,5%. Aktien föll 10% på det beskedet och har rasat ytterligare 15% sedan dess. Det är tydligt att många minns bolagets svajiga historik och är snabba med att prisa in en ny svacka.

Det stora tappet finns inom det i huvudsak svensk-norska affärsområdet Meca/Mekonomen. Där föll rörelsemarginalen i kvartalet från 11,7% till 5,3%. Justerat för en större försäkringsersättning och en del andra jämförelsestörande poster föll marginalen från 7,2% till 4,5%.

En del av tappet förklaras av att bolaget spenderat mer pengar på marknadsföring i kvartalet. Såväl traditionell reklam liksom vissa events för verkstäderna. En nyckelfråga blir om man kan kompensera övriga kostnadsökningar på annat håll med egna effektivitetsåtgärder och nya prisökningar. Åtminstone verkar ledningen se optimistiskt på sådana möjligheter.

I koncernens övriga affärsområden (FTZ i Danmark, Inter-Team i Polen samt Sørensen og Balchen i Norge) var tillväxten god och marginalerna stabila både på helåret och i Q4.

Var fjärde ny bil en elbil

De just nu rekordhöga drivmedelspriserna ökar inte bara koncernens egna transportkostnader. De riskerar också minska bilkörandet vilket leder till mindre slitage och därmed minskat behov av reservdelar. Dessutom kan man tänka sig att det snabbar på övergången till elfordon.

Av nyregistreringarna hittills i år har andelen hybridbilar faktiskt minskat från 30% till 25% medan andelen renodlade elbilar ökat från blygsamma 6% samma period i fjol till hela 28% hittills i år. Vissa studier pekar på att elbilar kostar hälften så mycket i service och reparationer som bensinbilar. Det skulle i så fall vara ett kraftigt slag mot Mekonomens marknad.

Mekonomen jobbar hårt med att öka täckningen av reservdelar för elbilar och utbilda verkstäderna. Nu är det 2 000 av koncernens totalt 3 700 anslutna verkstäder som möter Mekonomens egna så kallade E+ standard. Den ska garantera att verkstaden har rätt kompetens och utrustning för att ta hand om elbilar.

Den kraftiga elbilstillväxten är inte något som drabbar Mekonomen här och nu eftersom kedjans tyngsta kundgrupp oftast har bilar med några år på nacken. Men på sikt finns en överhängande risk att service- och reparationsbehov i bilflottan minskar markant när allt fler kör elbil. Den kan komma att ge en allt starkare strukturell motvind kommande år.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2022E EV/Ebit 2022E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023E %
Mekonomen -19,5 8,5 9,7 0,8 8,2 2,3
Bilia (service märkesverkstäder) 0,2 10,2 9,3 0,5 5,3 -6,5
Inter Cars (reservdelar Polen) 32,9 8,5 8,0 0,5 6,6 14,1
LKQ Corp (reservdelar USA och Europa) 2,5 11,3 11,4 1,3 11,2 3,3
Genomsnitt 4,0 9,6 9,6 0,8 7,8 3,3
Källa: Affärsvärlden / Factset

Starkare balansräkning

Positivt är att balansräkningen är betydligt starkare nu. Skuldsättningen (exklusive 1,7 mdr leasingskulder) är nere på 2,3 mdr eller motsvarande 1,9 gånger Ebitda. Det är faktiskt under bolagets egna mål att ligga i intervallet 2,0 till 3,0 gånger.

Utdelning föreslås nu återupptas med 3 kronor per aktie vilket ger en direktavkastning på knappt 3%. Målet är att dela ut minst 50% av resultatet efter skatt. Blir det verklighet landar direktavkastningen norr om 6% kommande år.

Förvärv kan bli aktuellt och geografisk expansion verkar vara det som ligger närmst till hands. Finland, Baltikum och Polen nämns som intressanta marknader. I Sverige och Norge är Mekonomens andel så hög att ytterligare förvärv kan bli svårt.

Slutsats

Den stora frågan är om svackan i Q4 är början på en ny nedåtkörare för Mekonomen. Åtminstone riskerar Q1 nog bli åt det svagare hållet. I början av 2022 var det brist på mekaniker i spåren av coronavirusvarianten omikron. Vädret har också varit något mildare under första kvartalet. Och höga energi- och bränslepriser riskerar tynga lönsamheten.

På sikt är skiftet mot elbilar det stora hotet. Registrering av nya elbilar växer nu explosionsartat och spås stå för omkring en tredjedel av nybilsköpen under 2022. Detta är en osäkerhet som gör att vi skruvar ned både multipel och marginal något hack för att ta höjd för detta.

Mekonomen framstår ändå som en klart billig aktie kring 8 gånger rörelseresultatet – om man kan hålla ungefär nuvarande lönsamhet långsiktigt. Senaste åren har aktien ofta värderats i spannet 10 till 12 gånger. Antar vi en multipel på 10 gånger rörelseresultatet blir uppsidan 60%. Det räcker för ett köpråd trots riskerna som ändå finns.

Tio största ägare i Mekonomen Värde (Mkr) Andel
LKQ Corporation 1 614 26,6%
Swedbank Robur Fonder 594 9,8%
Fjärde AP-fonden 528 8,7%
Didner & Gerge Fonder 382 6,3%
Eva Fraim Påhlman 196 3,2%
AFA Försäkring 181 3,0%
Nordea Fonder 171 2,8%
Dimensional Fund Advisors 160 2,6%
Vanguard 140 2,3%
Ing-Marie Fraim 108 1,8%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser