Nepa: Hur går produktsatsningen egentligen?

Kundundersökningsföretaget Nepa pratar rutinmässigt om bolagets produktsatsning som ska möjliggöra 20-procentiga rörelsemarginaler. Men att följa utvecklingen och bedöma den potentiella skalbarheten i affären är nästan omöjligt givet bolagets klena informationsgivning.
Nepa: Hur går produktsatsningen egentligen? - 3c0a528f-610f-49e9-b1b1-a46a605e06b4fitcroph450q80upscaletruew800s346f3f700b55980c1447b535d13a0f072674b995

Nepa (62,60 kr) hjälper andra företag att förstå sina kunder bättre. Bland annat med hjälp av enkäter där kunder själva får svara på hur de upplever ett företags produkter, tjänster, butiker eller hemsidor. Detta kombinerar Nepa med beteendedata som köphistorik som visar hur kunder faktiskt beter sig i verkligheten. För de företag som anlitar Nepa är syftet att med bättre kundförståelse kunna öka försäljning och resultat.

Vi skrev en grinig analys vid noteringen för snart tre år sedan där vi klagade på Nepas förskönande beskrivning av den egna affärsmodellen. Bolaget framställde sig då som ett produktbolag där den avancerade plattformen ActionHub (numer kallad Consumer Science Platform, CSP) skulle möjliggöra rörelsemarginaler över 20 procent. Men samtidigt undanhöll man att hela vinsten egentligen kom från ett nyförvärvat konsultbolag.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här