Analys Nepa
Nepa: Hur går produktsatsningen egentligen?
Nepa (62,60 kr) hjälper andra företag att förstå sina kunder bättre. Bland annat med hjälp av enkäter där kunder själva får svara på hur de upplever ett företags produkter, tjänster, butiker eller hemsidor. Detta kombinerar Nepa med beteendedata som köphistorik som visar hur kunder faktiskt beter sig i verkligheten. För de företag som anlitar Nepa är syftet att med bättre kundförståelse kunna öka försäljning och resultat.
Vi skrev en grinig analys vid noteringen för snart tre år sedan där vi klagade på Nepas förskönande beskrivning av den egna affärsmodellen. Bolaget framställde sig då som ett produktbolag där den avancerade plattformen ActionHub (numer kallad Consumer Science Platform, CSP) skulle möjliggöra rörelsemarginaler över 20 procent. Men samtidigt undanhöll man att hela vinsten egentligen kom från ett nyförvärvat konsultbolag.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här