Analys Transcom
Ny riskfaktor i Transcom
I senaste analysen pekade vi på att Transcom efter en mycket svag start på 2016 åter var på spåret mot bättre marginaler. Besparingar i Europa och tillväxt för anläggningarna på Filippinerna bäddade för att börsen kan börja räkna in en lönsamhet kring 4,5-5,0 procent i marginal under nästa år – givet att Q4:an blir bra. Då finns en rejäl uppsida i aktien.
Onsdagens besked om att chefen för det tyngsta affärsområdet, Kontinentaleuropa, verkar inblandad i en korruptionshärva är såklart väldigt dåliga nyheter. I skrivande stund är det visserligen inte säkert att utredningen kommer att beröra Transcom. VD Johan Eriksson säger så här till nyhetsbyrån Direkt:
”Vi fick vetskap om åklagarens utredning redan i somras. I den utredning som vi själva har tillsatt, sedan i juli, har vi inte hittat någonting som gör att det finns skäl att misstänka att vi gjort något oegentligt i bolaget.”
Ändå tror Börsplus inte att man bör avfärda saken lättvindigt. Detta av flera skäl.
- Bolagets huvudägare Altor är sannolikt mycket känsliga för den här sortens affärer – efter skandalen med OW Bunker i Danmark. För dem kan det rentav vara viktigare att skydda sitt rykte än att maximera värdet på Transcom om saken utvecklar sig i ogynnsam riktning.
- Transcoms vd är nu i Italien för att få grepp om situationen. Han tvingas skaka fram ny ledning för koncernens största affärsområde i all hast. Framöver finns risken att viktig ledningstid tvingas spenderas på advokater och svara på frågor om kommunikationen kring händelsen (som var ute i italiensk press redan i måndags). Den här typen av felfokus är precis vad ett bolag i turn-around-fas inte behöver.
- Sedan lägger hela saken potentiellt sett en våt filt över aktie-caset. Även om verksamheten går bra så finns ett hot om att fler kontrakt hamnar i skottgluggen för misstankar, att Italienska staten (kunden i det kontrakt mutmisstankarna gäller) söker kompensation eller bara att advokatkostnaderna blir skyhöga.
- Än mer allvarligt är att man blir lite mer orolig över den generella kvaliteten i bolaget. Vi har ju hoppats på en uppryckning och det här visar att det är en bra bit kvar innan man kan kalla Transcom för ett kvalitetsbolag.
Det bästa vore om bolaget snabbt kan kvantifiera effekterna av skandalen. Börsen är ganska bra på att glömma bort sådana här saker som engångseffekter – givet att beloppen inte är oerhört höga för det enskilda bolaget. Men frågan är om detta låter sig göras i en handvändning. Utredningen verkar vara mer i sin inledning än i sin slutfas. Stalltipset är att det dröjer innan nya besked kommer.
Tidigare har vi på Börsplus gillat Transcom skarpt och för ett par veckor sedan la vi in en limiterad köporder på nivån 63 kronor i förhoppningen att vi kunde fiska in aktien till vår Börsplus-portfölj vid någon ospecifierad tidpunkt framöver.
Under onsdagen inföll den tidpunkten och köpordern gick till avslut. Förutsättningarna var dock lite annorlunda än vi tänkt oss och nu väntar som sagt en process av annan karaktär än väntat. Vi valde därför att sälja aktierna under onsdagseftermiddagen.
Transcom | SEK | |||
Börskurs: | 65,00 | |||
Antal aktier (miljoner): | 26,2 | |||
Börsvärde: | 1 699 Mkr | |||
Nettoskuld: | 151 Mkr | |||
SvD Börsplus förväntningar | ||||
2015 | 2016E | 2017E | 2018E | |
Omsättning | 5 820 | 5 442 | 5 551 | 5 662 |
– Tillväxt | 1,4% | -6,5% | 2,0% | 2,0% |
Rörelseresultat | 185 | 190 | 222 | 226 |
– Rörelsemarginal | 3,2% | 3,5% | 4,0% | 4,0% |
Resultat efter skatt | 80 | 131 | 158 | 163 |
Vinst per aktie | 3,08 | 5,00 | 6,00 | 6,20 |
Utdelning per aktie | 1,75 | 3,70 | 4,30 | 4,40 |
P/E | 21,1 | 13,0 | 10,8 | 10,5 |
EV/EBIT | 10,0 | 9,7 | 8,3 | 8,2 |
EV/Sales | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
Däremot ser vi inget skäl att ompröva våra antaganden kring bolagets lönsamhet och tillväxt framöver (se tabellen ovan). Transcom är alltså fortfarande en p/e 10-aktie räknat på klart försiktiga antaganden.
Köprådet får ligga kvar men vi plockar bort Transcom från listan på våra absoluta favoritaktier.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.