RevolutionRace: Vädrar morgonluft

Efter två svaga kvartal har tillväxten återhämtat sig i RevolutionRace som säljer friluftskläder på nätet. Aktien stiger 8% men med lovande tillväxtmöjligheter utanför Norden finns nog mer uppsida.
RevolutionRace: Vädrar morgonluft - Revolution Race
RevolutionRace
Börskurs: 36,50 kr Antal aktier: 112,9 m
Börsvärde: 4 122 Mkr Nettokassa: 32 Mkr
VD: Paul Fischbein Ordförande: Andreas Källström Säfweräng

RVRC Holding (36,50 kr) är börsbolaget bakom varumärket RevolutionRace som säljer friluftskläder på nätet. Företaget har rönt stora framgångar genom att sälja sina produkter direkt till konsument (kallat D2C). Det vill säga utan mellanhänder så som grossister och återförsäljare.

RevolutionRace grundades 2013, noterades sommaren 2021 och har riskkapitalfirman Altor som största ägare med 31% av aktierna. Näst största ägare med 26% är grundarparet Nyrensten. Pernilla Nyrensten var fram tills i höstas VD för bolaget. Efter att hon hastigt lämnade posten har bolagets tidigare ordförande Paul Fischbein tagit över. Vi förknippar honom mest med grundandet av vitvaruförsäljaren Tretti som senare såldes till Qliro där Fischbein sedermera var VD under 2011-2015. Han äger aktier för 16 Mkr i RevolutionRace.

Affärsvärldens huvudscenario 2022 2023E 2024E 2025E
Omsättning 1 332 1 571 1 807 2 024
 – Tillväxt +48,4% +18,0% +15,0% +12,0%
Rörelseresultat 367 314 361 405
 – Rörelsemarginal 27,5% 20,0% 20,0% 20,0%
Resultat efter skatt 288 244 281 314
Vinst per aktie 2,55 2,16 2,49 2,78
Utdelning per aktie 0,77 0,90 1,00 1,10
Direktavkastning 1,9% 2,3% 2,5% 2,8%
Avkastning på eget kapital 33% 23% 23% 22%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/Ebit -0,1 -0,8 -1,4 -2,0
P/E 15,7 18,5 16,1 14,4
EV/Ebit 12,2 14,3 12,4 11,1
EV/Sales 3,4 2,9 2,5 2,2

 

Tillväxtlyft i Q2

Efter två kvartal med sämre tillväxt (16% respektive 8%) bjöd andra kvartalet på återhämtning. Omsättningen växte med 30% till drygt en halv miljard kronor under oktober till december, vilket också är bolagets viktigaste försäljningsperiod.

Jämfört med samma kvartal i fjol föll rörelsemarginalen från 28,2% till 20,6%. Ett visst tapp men ändå något bättre än föregående kvartal (18,1%) och de förväntningar som fanns inför rapporten (19,9%).

Några saker som påverkat lönsamheten negativt är bland annat ökade marknadsföringskostnader där bolaget experimenterat med TV-reklam och eget Youtube-innehåll. Men också en engångskostnad på 12 Mkr för ett nytt incitamentsprogram, samt en negativ valutaeffekt.

Ett par frågetecken

Det finns ett par saker vi funderar lite extra kring i RevolutionRace:

  1. Bolaget har under pandemin gynnats både av växande e-handel och en stark friluftstrend. Dessutom tycks det gått mode i vissa av bolagets produkter. Då tänker vi främst på RevolutionRace byxor som varit väldigt populära och vid noteringen stod för närmre 70% av bolagets omsättning. Hur mycket har allt detta bidragit till tillväxten?
  2. I vilken utsträckning kommer RevolutionRace lyckas bredda erbjudandet till andra produktkategorier?
  3. Kommer bolaget lyckas exportera framgången till andra marknader?

En del svar finns redan. Omsättningen har under de senaste två åren stagnerat nästan helt i Norden. Det kan tyda på att man åtminstone här haft viss medvind som nu försvunnit. I föregående kvartal (Q1) föll omsättningen i Norden med 27% vilket kan ha gett bränsle åt idéer om att RevolutionRace varit en fluga. Men försäljningen stabiliserades nu under Q2 med en tillväxt på 4% vilket är lugnande.

RevolutionRace har också lanserat och expanderat andra kategorier så som skor och väskor. Bolaget redovisar dock inte hur stor andel av försäljningen dessa utgör.

Geografiskt har bolaget redan bevisat sig i flera länder. Tyskland är bolagets största marknad med omkring 46% av omsättningen. Sverige (12%) men även Finland (6%) är relativt stora också. Utöver dessa pekar bolaget även ut länder som Danmark, Österrike, Schweiz, Polen och Nederländerna som marknader där man ser starka tillväxtsignaler.

Vi tycker utvecklingen pekar på att man hittat ett framgångsrecept som går att kopiera och då bör det finnas goda möjligheter att växa från dagens nivå även om Norden inte tar fart på nytt. RevolutionRace växte med 44% i den tyskspråkiga DACH-regionen under kvartalet, och 37% i segmentet Övriga världen.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2023E EV/Ebit 2023E EV/Sales 2023E Ebit-marginal 2023E % Årlig tillväxt 2023E-2024E %
RevolutionRace -60,2 16,9 13,0 2,6 20,0 16,5
Desenio -84,7 7,2 12,5 1,3 10,7 9,7
Rugvista -56,6 17,7 13,0 1,5 11,9 4,1
Boozt -21,4 36,2 26,9 1,2 4,6 11,4
BHG Group -83,2 25,2 20,0 0,4 2,2 2,3
Lyko -36,1 46,4 34,9 1,2 3,3 14,8
Fenix Outdoor -16,8 15,7 12,2 1,5 12,4 4,3
Thule -44,9 24,3 19,7 3,1 15,8 -0,9
Genomsnitt -50,5 23,7 19,0 1,6 10,1 7,8
Källa: Affärsvärlden (RevolutionRace) och Factset (övriga)

 

Slutsats

Vi ser en risk att RevolutionRace varit överlönsamma när den svenska marknaden varit något överhettad och bolaget redovisat rörelsemarginaler kring 30%. Nu jobbar bolaget i större utsträckning på fler marknader och med fler produktkategorier samtidigt som nya marknadsföringstrix verkar behövas för att hålla uppe intresset. I nuläget taktar bolaget runt 20% rörelsemarginal och som läget ser ut idag är det en rimligare nivå att förvänta sig framöver.

Då värderas aktien kring 14 gånger årets väntade rörelseresultat (EV/Ebit). Det är inte farligt dyrt för en e-handlare som verkar hålla liv i tillväxten, har nettokassa och klart bättre lönsamhet än de flesta andra.

Visst smolk i glädjebägaren är att RevolutionRace flaggar för att tredje kvartalet inletts med en tillväxt som var lägre än andra kvartalets 30%. Det återstår att se hur mycket tillväxten bromsar in men även så tycker vi nuvarande kurs prisar in väl mycket elände i RevolutionRace. Vi sätter köp på aktien.

Tio största ägare i RevolutionRace Värde (Mkr) Andel
Altor 1 389 31,0%
Nyrensten Global Holding AB 1 187 26,5%
Swedbank Robur Fonder 292 6,5%
Handelsbanken Fonder 214 4,8%
Norges Bank 135 3,0%
C WorldWide Asset Management 128 2,9%
LGT Capital Partners 69 1,5%
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) 63 1,4%
Avanza Pension 50 1,1%
Pascal Investment Advisers 45 1,0%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Johan Svanström (ledamot) 25,7 0,6%
Paul Fischbein (VD) 16,7 0,4%
Cecilie Elde (ledamot) 3,5 0,1%
Jesper Alm (CFO) 3,5 0,1%
Hanna Blixt (COO) 3,4 0,1%
Källa: Holdings Totalt insynsägande (exkl Altor): 27,8%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser