9 frågor: vd Martin Ellis

Vad är du mest nöjd med i senaste kvartalsrapporten?

– En bra organisk tillväxt på 4 procent och stabila priser på våra produkter. I år har vi visserligen delvis gynnats av en hedge på råvarumaterialpriser jämfört med föregående år. Den effekten forsätter även de första nio månaderna för 2017. Det har bidragit en del till marginalförstärkningen.

Vad är du mindre nöjd med?

– Egentligen inget, då det ser bra ut på de flesta områden. Det som saknas nu är förvärv. Vi har en pipeline med intressanta förvärvskandidater där vi förväntar oss att några affärer ska kunna genomföras under 2017.

Hur fragmenterad är marknaden?

– Inom tillverkning i Skandinavien så är den ganska konsoliderad. När det gäller installations- och entreprenadverksamhet är den relativt fragmenterad med många relativt små aktörer. Vi siktar på förvärv för att bredda produktportföljen, men är även intresserade av installationsverksamhet.

Hur ser ett typiskt förvärv ut?

– Typiskt sett letar vi efter små och medelstora bolag med en omsättning mellan 20 och 400 miljoner kronor. Huvudfokus är länderna i Skandinavien. Vi förvärvar för mellan 4 och 7 gånger rörelseresultat, möjligen att vi betalar lite mer om vi hittar något riktigt intressant.

Sverige tappar 9 procent i omsättning i senaste kvartalet, varför?

– Dels var det ett svårt jämförelsekvartal då motsvarande kvartal var extraordinärt starkt. Dels har det förändrade ROT-avdraget påverkat negativt, vilket förklarar omkring halva resultatförsämringen i Sverige. Vi bedömer dock att vi inte har tappat marknadsandelar.

Hur ser konkurrensen ut?

– Huvudkonkurrent inom tillverkning är Icopal, som vi även möter på installationsmarknaden i Finland och Danmark. Inom tillverkning i Norden finns även Isola och Protan. I Finland finns Katepal som lokal tillverkare av tätskiktsprodukter. Förra året förvärvades Icopal av GAF, den största taktillverkaren i Nordamerika, men vi har inte sett någon ökad aktivitet på våra marknader.

Hur ser inträdesbarriärerna ut?

– Inträdesbarriären är främst investeringen i nya tillverkningsenheter för bitumenprodukter. Vi använder inte vårt hela kapacitetsutrymme och kan därmed öka volymer med god kostnadstäckning. Bitumen väger mycket i förhållande till priset och därmed måste fabriken ligga nära marknaden, så logistiken är avgörande. EPDM, eller gummiduk, kan transporteras längre och även anpassas i våra anläggningar som ligger utanför Sverige.

Något mer?

– Våra varumärken har i många fall hundra års marknadserfarenhet och långa kundrelationer. Takläggarna är trygga med våra produkter och får löpande utbildningar. Vi har en effektiv logistik som gör att de kan få sina produkter levererade till arbetsplatsen enligt bygg­schemat.

I prospektet som ni gav ut i samband med noteringen i juni står det att ni har en betydande överkapacitet i era produktionsanläggningar. Kan du kvantifiera detta?

– Teoretisk finns en hel del kapacitet. Baserat på till exempel en femdagars produktionsvecka så kanske vi ligger i intervallet mellan 75 och 80 procent. Vi har en stor säsongsvariation och kan därför välja att producera till lager under till exempel vintern för att bättre utnyttja vår kapacitet.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Stockholms Universitet