E-handeln minskade med 17% i februari

E-handelns omsättning minskade med 17% under februari, jämfört med samma period i fjol. Det framgår av Svensk Handels E-handelsindikator.
E-handeln minskade med 17% i februari - e-handel-shopping-dator-700_binary_6977211.jpg
Också storleken på köpen har minskat. Det genomsnittliga köpbeloppet var 15% lägre i februari i förhållande till samma månad i fjol.

”Det genomsnittliga köpbeloppet i februari 2022 var dessutom det lägsta som uppmätts i E-handelsindikatorn sedan mars 2020. Omsättningen inom e-handeln ligger fortsatt på klart högre nivåer än före pandemin tack vare fler som handlar, men man kan konstatera att högtrycket inom e-handeln för närvarande mattas av”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Andelen konsumenter som e-handlar har också gått ned till 64% från 67% månaden innan och 66% i februari 2021. Nedgången här förklaras av de avvecklade pandemirestriktionerna.

”Det var väntat att fler än på länge skulle handla i fysiska butiker”, säger Davidson.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.