Förlustmaskinen vänder

Orexo ökar försäljningen av sitt paradläkemedel i USA. Efter sju svåra år kan bolaget nästa år vara lönsamt. Vi höjer vår rekommendation till vänta.

Kurskollapsen i Uppsalaföretaget Orexo är ingen rolig historia för de tusentals aktieägare som nu, drygt tio år efter börsnoteringen, sitter med läkemedlet på hand. Under fjolåret föll kursen drygt 50 procent och nedgången har fortsatt under det nya året. Om någon gjort sig förtjänt av epitetet ”den evige optimisten” så är det vd:n Nikolaj Sørensen.

Ett prov på sin framtidstro gav han i förra veckans bokslutskommuniké, där siffrorna för 2015 förvisso inte utgjorde någon munter läsning – förlusterna tilltar och nådde 200 miljoner kronor, vilket betyder att bolaget med nuvarande kapitalbrännartakt har pengar fram till årsskiftet.

Men de dystra fjolårssiffrorna skymmer de relativt ljusa framtidsutsikterna som Sørensen pekar på i vd-ordet. För första gången ser det nu ut som om bolaget kan få styrsel på det snart tre år gamla kostsamma Amerikaäventyret för att sälja flaggskeppsprodukten, den egenutvecklade Zubsolv.

Medicinen används för att bota patienter beroende av morfin och opiumderivat. Beroendet har utvecklats till en epidemi i USA där läkare har tagit för vana att skriva ut starka smärtstillande mediciner. Motmedelsförsäljningen väntas enligt vd få fart av bland annat ett besked från den amerikanska presidenten Barack Obama som deklarerat att myndigheterna i landet måste få bukt med det galopperande morfinberoendet. Enligt vd står USA för 80 procent av världens förbrukning av opiater – så det finns att göra.

Bolaget lanserar under 2016 medicinen i nya styrkor, vilket i kombination med att den egna säljstyrkan, som nu är intrimmad efter ett halvår i svenskarnas tjänst, antas få fart på affärerna. Bolaget har dessutom höjt priset på Zubsolv under januari och lovar i praktiken att försäljningen i andra länder i världens ska skjuta fart nu i år. Enligt Sørensen kommer bolaget senast till sommaren i år ha hittat en partner – normalt ett större läkemedelsbolag – som köper rättigheterna till Zubsolv i andra länder än i USA.

Det är inte omöjligt att bolaget under året tvingas till en ny nyemission, men en sådan kommer knappast att pressa kursen om bolaget riktar emissionen till institutionella ägare.

Under fjolåret dubblade Orexo försäljningen av Zubsolv till 417 miljoner kronor, vilket betyder att två tredjedelar av företagets försäljning kommer från läkemedlet. Affärsvärlden tror att försäljningen kan dubblas igen under de två kommande åren, något som borgar för att bolaget går mot lönsamhet.

Aktien har fallit cirka 10 procent sedan vi i augusti säljrekommenderade aktien. Nu finns skäl att höja till vänta. Köp om försäljningsökningen håller i sig in i nästa kvartal.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.