Hermes sålde över förväntan

Lyxjätten Hermes International redovisar en ökande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan.
Hermes sålde över förväntan - Hermes-Fall-2023-Campaign
Foto: Hermès

Omsättningen steg 12,6 procent till 3 805 miljoner euro (3 380). I konstanta valutor blev tillväxten 17 procent, vilket slog en analytikerkonsensus på 13 procent från Visible Alpha.

Tillväxten var dubbelsiffrig på samtliga av bolagets marknader. Särskilt stor var den i Japan på 25 procent, följt av Europa exklusive Frankrike med 14,6 procent, mätt i konstanta valutor. Sämst utvecklades Americas (Nord- och Sydamerika) med en ökning på 11,8 procent.

Hermes guidar för en fortsatt tillväxt i konstanta valutor på medellång sikt, trots ”ekonomiska, geopolitiska och monetära osäkerhetsfaktorer runt om i världen”.

Det ska noteras att Hermes tillväxtprestation vida översteg den hos större rivalen LVMH.

Hermes International, MEUR Q1-2024 Q1-2023 Förändring
Nettoomsättning 3 805 3 380 12,6%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG