Instagram Reels har det kämpigt

Meta Platforms satsning på Tiktok-kopian Instagram Reels har inte precis varit en succé. Det framgår av interna dokument sedda av Wall Street Journal.
Facebook instagram
Foto: AP Photo/Jenny Kane

De interna analyserna visar att användarna tillbringar betydligt mindre tid på Reels än på Tiktok. Reels-användarna spenderar dagligen 17,6 miljoner timmar, att jämföra med 197,8 miljoner timmar för Tiktok-användarna.

Vad som är ännu värre är att engagemanget på Reels har varit på reträtt. Det ska ha backat med 13,6 procent under de senaste fyra veckorna enligt dokumentet.

Enligt WSJ ligger en förklaring i att Reels haft svårigheter med att locka folk att göra innehåll. Plattformen har idag 11 miljoner skapare, men bara 20,7 procent av dem lägger upp något varje månad.

En talesperson för Meta sade att det finns fortfarande mycket att göra men tillade att man ser lovande resultat och att monetiseringen vuxit snabbare än förväntat.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets