Pilotfacket sågar staten som ägare: ”Skattebetalarna kommer tröttna”

Pilotfackets Martin Lindgren ger en känga till statens ägarstyrning efter torsdagens strejkvarsel. Ett företag måste vara lönsamt – till slut kommer skattebetalarna tröttna på att stötta SAS, säger han till Affärsvärlden.
Pilotfacket sågar staten som ägare: ”Skattebetalarna kommer tröttna” - Namnlös design (3)

Förhandlingarna mellan SAS-ledningen och piloterna har strandat. Pilotfacket varslar om strejk från den 29 juni om SAS inte ger med sig, skriver Dagens Nyheter. Varslet berör enligt pilotfacket omkring 900 piloter i Skandinavien, och uppemot 250 avgångar och 45 000 resenärer om dagen.

Knäckfrågan är bemanningsföretagen

Martin Lindgren.

”Förhandlingarna har hittills varit resultatlösa”, säger Martin Lindgren, ordförande i SAS-sektionen på Svensk Pilotförening, till Affärsvärlden.

Han fortsätter:

”Det finns i stort sett inga områden som inte berörs av de krav som bolaget sätter på oss utan det är alltifrån högre veckoarbetstid, högre månadsarbetstid och längre dagar oftare, till kortare viloperioder, lägre löner och lägre pensioner”.

Knäckfrågan för pilotfacket är dock inte besparingarna, utan att SAS har sagt upp kabinpersonal för att hyra in anställda av egna dotterbolag, som bolaget Sail med säte på Irland. Faktumet att många piloter är anställda i de nya dotterbolagen gör också att 50–60% av trafiken inte skulle påverkas av en strejk. Framför allt lär det handla om resor inom Sverige och inom Skandinavien.

”Då leder det till vad det leder”

Om strejken blir av kommer den lagom till högsäsongen för Apollo, som har SAS som huvudpartner för charterflygningar. Än så länge har Apollo dock inga uppgifter om att deras resenärer skulle påverkas, enligt kommunikationschefen Sandra Miller Kinge.

Martin Lindgren menar att SAS hittills lagt sin energi på att starta konflikter med den egna personalen, i stället för att få balansräkningen i ordning.

”Vi har ställt ett enda motkrav: att de piloter som flyger SAS flygplan ska omfattas av våra kollektivavtal och kunna vara representerade av våra föreningar, men det säger SAS nej till. Man vill inte skriva under på att vi inte kommer utsättas för intern eller extern konkurrens av andra hitte-på-bolag i framtiden. Det är där skiljelinjen är går”, säger han.

Måste inte även piloterna vara beredda att anpassa sig i en sådan här kris?

”Absolut. Piloter är anpassningsbara, men frågan är då vad ska man anpassa sig till.”

”Vi kan inte acceptera en framtid där anställda ställs mot varandra. Det är helt omöjligt för en fackförening att acceptera. Om vi inte kan komma till en lösning där, hittar vi ingen lösning. Då leder det till vad det leder till.”

Kritisk mot staten som ägare

Tidigare i veckan aviserade näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) att det skuldtyngda flygbolaget inte får mer pengar från staten. Regeringen vill dock omvandla statens lån i SAS till ägarkapital. Beskedet kom inte som någon överraskning för pilotfacket.

”Det var inte oväntat. Att ge statliga stöd till flygbolag är svårare idag än det var för två år sedan under pandemin. Skulle staten ensamt försöka rädda SAS finns det en stor risk att det inte skulle gå att genomföra enligt de lagar och föreskrifter som finns idag”, säger Martin Lindgren.

Han är mycket kritisk till hur de statliga ägarna har använt sina positioner i SAS, som han menar bidragit till den akuta kris som bolaget står inför.

”Det har knappt funnits någon ägarstyrning. Och där den har funnits har det varit på premisser som egentligen inte varit bra för flygbolaget. Syftena har varit helt andra, som att trafikera vissa flyglinjer som egentligen inte är lönsamma, och inte borde trafikeras”.

Den svenska staten har misslyckats som ägare? 

”Det skulle jag vilja säga. Det är bara att titta på historiken från de sista 20 åren. Jag räknade samman alla besparingsprogram som har presenterats av SAS under den här tiden och det handlar om 40 miljarder kronor. Men gång på gång har SAS misslyckats med att genomföra de ambitioner som har funnits från ledningen, och därmed ägarna.”

SAS skulle behöva en tydlig och långsiktig ägare, menar Martin Lindgren. En roll som staten än så länge inte tagit.

”Frågan är om det är bäst att det är skattebetalarna som hjälper SAS i den här krisen eller att bolaget får en tydlig och stark ägare som har en bättre styrning på företaget än idag och dra det i en riktning som gör att det når lönsamhet igen.”

Varför ska vi rädda SAS? 

”Den frågan kan man fundera på. SAS är ett starkt varumärke, en viktig del av svensk infrastruktur för såväl näringsliv som privatresenärer, men i den värld vi lever i måste ett företag vara lönsamt. Man kan inte subventionera en verksamhet med skattemedel i all oändlighet. Det fungerar inte, till slut kommer skattebetalarna tröttna”, säger Martin Lindgren.

Affärsvärlden har sökt SAS för en kommentar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från VECKANS FÖRETAG